minu esmamulje polegi nii hull kui kartsin. PHBst olen jõudnud läbi lugeda enamus üldist mulli ja clericu klassi, mis oli esimene. veelkord, tegu esmamuljega ja võib sisaldada (ja ilmselt sisaldabki) ebatäpsusi/fakivigu. veidi kommentaare võrdluses 3.5ega:
palju on lihtsustatud minu silmis 3.5e jaburaid asju, mida pidi vanasti tabelist kontrollima. saved, attack bonused, skillicheckid jms. nyyd on lihtsalt pool su levelist see baascheck, otsa ability mod ja muud boonused, mis võivad mõjuda.
eriti tobe imo 3.5 skillpointsade teema (mis oli muidugi hyppeline edasiminek 2e ultrajaburusest
), niipalju kui mina nägin, siis 90+% juhtudel maksimeeriti ikka skillid ära, mitte ei jagatud skillpointsa laiali 4 korda suurema hulga skillide peale kui sa maksimeerida oleks saanud. seega mõttetu arvutada nende skillipointsadega, eriti uutel mängijatel tekitas see ka parajalt segadust kui ütlesid et sul on nyyd 40 skillpointsa ja jaga need 2ra ning siis lugesid ette reeglid esimese leveli maksimumide, crossclass skillide jms taolise kohta. 4es valid lihtsalt skillid, mida oskad, ja kogu lugu.
tundub, et featisysteemi oluliselt muudetud pole, sul feadid on jagatud eraldi klassidesse nagu tavalised, rassifeadid jne.
spellisysteemi on veidi tõsisemalt muudetud. sul on at will, per encounter ja per day spellid (ja ka muidu powerid mittespellijatel). selles mõttes positiivne, et jäävad ära need jaburad olukorrad, kus hommikul ärgates 10 lev wizard suures madinas paugutab oma spellitagavara tyhjaks ning peale seda on ta järgmise hommikuni põhimõtteliselt niru relvastuse ja ettevalmistusega 2-3 lev faiter ehk siis võib põhimõtteliselt uuesti magama kobida või niisama praktiliselt kasutult kaasa jõlkuda.
samas on tugevalt nuditud d2mmi mittetegevate loitsude valikut ja kasutusvõimalusi. kui sulle meeldib asju teisiti kui uks-jalaga-maha-ja-kõige-kõvem-dämmiloits-sisse lahendada, on su võimalused oluliselt rohkem piiratud. siin on muidugi WotCil loomulikult hea võimalus tuua varsti turule spell compendium 1,2,3,4,..,76
see on vast positiivne muudatus, et saad iga uue leveliga ka uue spellilevelile ligi, enam ei käi see üle ühe klassileveli
klassilevelitega on yldse mingi kerge ymberkorraldus tehtud, ette on nähtud kolm vahemikku, 1-10, 11-20 ja 21-30. neid asju on veidi omavahel eristatud, millistele asjadele ligi saad jms. 11levelil saad valida mingi paragon pathi vms, mis annab sulle mingeid lisaboonuseid. jäi meelde, et seal tekkis vist ka mingi multiklassimise võimalus
üldse käib mäng kuni 30. levelini. mis on ilmselt mulle personaalselt häiriv pisiasi - ekspitabel on keerulisemaks tehtud. 3.5e puhul ei viitsinud ma kunagi arvestada, palju mul kokku ekspi on, arvestasin lihtsalt et palju on jooksval levelil. kehtis lihtne reegel, et järgmiseks leveliks on sul vaja 1000 x praegune level ekspi juurde. enam see reegel ei kehti.
varustusega on väiksemad muudatused, veidi rohkem on maagilist tr2na ringi korraldatud, keha peale on slotid laiali jagatud ja asjadel on soovituslik level kyljes. slotinduses muidugi mingit põhimõtteliselt uut pole, vanasti neid lihtsalt ei nimetatud nii nagu arvutim2ngudes
küll aga käib kogu raamatust väga otseselt läbi lihtne skeem - tapa kolle, luudi, kasuta mida saad kasutada ja ülejäänud maagiline träna müü ning osta omale sobivam maagiline träna. ei ole enam seda vanade rollim2ngupeerude "maagilised asjad on erilised, neid ei osta külapoest" mentaliteeti.
palju on igasuguseid pisemaid muudatusi, combatis on standard, move, minor ja free actionid, mida saab väiksemaks v2lja vahetada ehk siis võid ka teha ntx standardi ja 2 minorit jne. free actione tee palju tahad, kuni DM kisama hakkab. PHB ylesehitus on selline, et ntx cleriku peatykis on ka k6ik tema loitsud, varustuse all on ka kogu maagiline kraam jne. ravimine on ringi korraldatud.
seda pikka juttu kokku võttes - systeem on jupp maad parem kui ma kartsin. ehk siis tundub, et kannatab mängida kyll. põhiline erinevus 3.5ega tundub olema lihtsustamine ning enamus lihtsustusi tunduvad olevat asjalikud. samas on kapist v2lja tuldud, selgelt kumab igalt poolt l2bi diablo stiilis tapa-luudi-müü-osta tsükkel, mida ei üritata enam kuidagi varjata. 3+e oli see veel imo natukene teinekord taustal "punktiirjoonetega".
loomulikult võib igat süsteemi mängida nagu soovid, samas lusikaga saab ka kraavi kaevata. 4e on tapa-luudi-müü-osta skeemi mängudes kindlasti väga hea. kui iga encounteri lõppemise eeldus pole 1 pool surnud ja luuditud, on ta ilmselt minu hinnangu järgi umbes sama hea kui 3.5e, võibolla siiski veidi vähem sobilikum. samas kindlasti hoolitsevad wizardid selle eest, et lähitulevikus tuleks välja ports lisaraamatuid, mida kaasates olukord paraneb. igat systeemi saab suht igat sorti m2nguks kasutada, kysimus on lihtsalt selles, et kuipalju peavad m2ngujuht ja m2ngijad olemasolevale reegeldusele ja m2nguloogikale asju juurde leiutama sel hetkel, kui kirjeldamisest ei piisa, vaid oleks vaja reeglit asja kohta.
suure hurraaga ma ei kipuks kõiki vanu mänge üle kolima/pooleli jätma ja uusi alustama. samas päris uut mängu alustades võiks täesti kaaluda 4e peale minekut.
varsti puhkusele, siis jõuab vast ka PHB korralikult l2bi lugeda, otsa DMG ning veidi sirvida ka MMi, siis saab parema pildi ette. ning eks reaalne pilt tuleb ikka alles m2ngu k2igus v2lja, ei piisa kuivast raamatute lugemisest. samas võibolla oli sellest jutust kasu mõnele 3.5e peal kõhklejale, kes kaalub 4e proovimist. midagi peab ju m2ngima enne diablo 3 väljatulekut