Kääbikute õiguste eest võitlejana leian, et väikestele tegelastele on D&D reeglitega jõu skoori osas alati liiga tehtud. 3ed vähem kui varem, aga siiski. Probleemiks on see, et jõuskoori skaala on antud inimese mõõdu järgi. Normaalse kääbiku (ja Gnoomi?, ei tea neist suurt midagi) Str ei tohiks olla 10-11 vaid võiks nende suurust arvestades olla pigem 6-7. Kääbik, kelle jõuskoor on 12 või kõrgem on nagu nupagadii spordi osas üles astunud maadleja mäger - ise vaevalt vööni, aga keerutab suuri selle ümber pea nagu õletuuste. Kujutage ette 2-3 aastast last, kes tavalised täiskasvanud mehed suurema vaevata pikali väänab. Tuleb kõvasti kujutlusvõimet piinata, et ennast sellise vaatepildi võimalikkuses veenda.
Mis siis häda, pangem aga kääbiku str 6-7? Häda selles, et reeglid ei arvesta piisavalt, et madal Str skoor poole lühema ja rohkem kui poole kergema tegelase puhul sugugi nii takistav. Miks näiteks peaks kääbik ujuma või ronima -2 penaltiga? (OK, ronimisel on pikkusest abi, kuid mitte alati. Ujumise suhtes on ilmselt paljudel meeles Tolki kääbikud, kes üldse ujuda ei osanud. Aga 3ed kääbikud on Tolki omadest üsna kaugel.) Lihtne lahendus on anda kääbikutele nende skillide osas +2 rassiline boonus. Seda ongi 3ed tehtud, v.a. ujumise osas.
Teiseks muutub teatud relvade dmg mõttetuks. Ehk suurema osa relvade dmg on pea alati 1 või 2. Seetõttu on nt keskmisel kääbikul teist kääbikut tunduvalt raskem pildituks taguda kui keskmisel inimesel teist keskmist inimest. Üldse pärsitakse madala Str tüüpe liiga palju. Str on dmg suuruse määramisel oluline, kuid mitte nii oluline, et madala str korral dmg nullilähedaseks viia. Ilmselt (?) pole siin midagi ette võtta kui just ei taha süsteemi väga palju muuta. Pihtalöögi osas aitab weapon finesse, aga see tähendab eraldi feati kulutamist ja kehtib vaid üha relva suhtes. (Suur muutus tähendaks seda, et kaotataks dmg kui selline, s.o. dmg sõltuks pihtalöögi täpsusest, massiivne relv annab boonust ja madal str võtaks vähemaks.)
Kõige olulisem jama on siiski varustusega. 6 Str tegelane jaksab kanda 20/40/60 lbs. Väikeste tegalaste puhul tuleb see 3/4 läbi korrutada ehk siis 15/30/45. Osa varustusest, kuid ainult osa, kaalub samuti 3/4 normaalsest (tehtud n.ö väikese mõõdu järgi). Ehk heal juhul need 3/4 nullivad üksteist ära. Aga mõnel juhul ei nulli, sest nt grappling hooki, nööri või kaljunaelade osas ei arvestata, et väikesel tegelasel pole nii massiivseid esemeid vaja kui inimesele. Ehk tuleb välja, et väikese tegelase jaoks on lisaks madalale Str neid asju 1/4 raskem tassida!!! Ja isegi juhul kui need 3/4 vastastikku nullivad, tuleb välja, et keskmise kääbiku turvis kaalub sama palju kui keskmise inimese turvis, s.o. kääbiku turvis on küll 1/4 võrra kergem, aga kääbik jaksab ka 1/4 jagu vähem kaasas tassida; ei arvestata üldse, et keskmise kääbiku str on oluliselt madalam, täpsemalt (sama asi teise nurga alt): et arvestata seda, et kääbik ja seega suur osa tema varustusest on väiksem/kergem. Teisisõnu peab kääbik kaasas tassima sama rasket ja osaliselt raskemat varustust kui inimene; kuidas oleks, kui inimesed peaksid kaasas vedama hiiglasemõõtu grappling hooki ja kandma sama rasket turvist kui hiiglane? Mängus tähendab see, et 6 str kääbik ei saa kanda rohkem kui nahkturvist ja lühikest mõõka, ilma et saaks kaasa loadi penalte. Tulemuseks muidugi see, et pea ükski mängija ei pane kääbikule kääbiku suurusele vastavat Str ja voila maailm kubiseb nuupagadii mäkradest. Totter! Võimalik lahendus oleks kaotada 75% kandmisvõime ja väikeste tegelaste asjad vähemalt poole kergemaks teha. Värk läheb viimase muutusega kahjuks keerulisemaks, sest nt kääbikule sobiv kerge köis ei pruugi inimest kanda.
On teil paremaid ideid kuidas võidelda nupagadii mäkrade paljunemise vastu?