Ülevaade mängust
Mängu meeldivaks omapäraks on, et lisaks diplomaatiamängus tavapärasele „naeratus-näol-nuga-selga” asjaajamisele tuleb Vabariigi hüvanguks tegutseda üheskoos. Ikka ja jälle paiskab kuri mängulaud Rooma pihta valje saatusenooli, alates põlisvaenlase Kartaago sõjakäiguga ning lõpetades plebeide ülestõusuga purskava Vessuuvi valguses.
Iga mängija esindab üht suurt fraktsiooni senatis. Fraktsioon koosneb tähtsatest senaatoriperekondadest ning nendele lojaalsetest väiksema kaliibriga aristokraatidest – ratsanikest. Mängu põhiline eesmärk on suurendada oma fraktsiooni mõjuvõimu isamaa teenimise sildi all ning mõningal määral ka isamaad tegelikult teenida – täpselt nii palju, et Vabariik pinnal püsiks.
Mängu saab mängida kolme stsenaariumi järgi: varajane (u 265-189 e.m.a) keskmine (u 188-100 e.m.a.) ja hiline vabariik (u 99-44 e.m.a.). Stsenaariumid erinevad oluliselt: varajases vabariigis on Rooma välisvaenlaste tõttu pidevalt kokkuvarisemise äärel, mis nõuab ulatuslikku ühisel nõul ja jõul tegutsemist; keskmine vabariik on suhteliselt rahulik, kus on aega siseintriige punuda ning hilises vabariigis varjutab kõike kodusõja paranoia.
Ühes stsenaariumis on umbes seitse käiku. Oluliselt lihtsustades koosneb käik järgmistest osadest:
Toimuvad kõikvõimalikud sündmused, mis sõltuvad peaasjalikult puhtast juhusest, kuid vahel ka osaliste võimekusest. Näiteks sõltub Rooma kõrgeima ametniku populaarsusest, kuidas rahvas reageerib aastakõnele, kus too ametnik teeb kokkuvõtte sellest, mis viisil on senat isamaad ja rahvast teeninud.
Mängijad arvutavad kokku oma fraktsiooni sissetuleku ning võivad kulutada seda rahva populaarsuse võitmiseks, riigikassale annetamiseks või senaatorite üleostmiseks. Samuti lüüakse kokku riigi kulud ja tulud.
Koguneb senat, et jagada laiali kõrged ametikohad ning otsustada tähtsate riiklike küsimuste üle. Ametikohad on olulised, sest need annavad teatud privileege. Nt tsensoril on ainupädevus otsustada, kas alustada protsessi mõne senatiliikme vastu katsumaks järgi tema moraalset palet. Veelgi olulisemalt: kõrge ametikoht on kindlaim viis suurendada mõjuvõimu, viimane on aga keskse tähtsusega enamikes võiduteedes. Vabariiklikult tähtsa küsimuse näidetena võiks tuua otsustused: palju sõjaväge sõjakäigule saata, kes saavad provintside valitsejateks või kui palju maad plebeidele odava populaarsuse nimel ja riigi rahakoti arvelt laiali jagada.
Lahendatakse sõjad. (Täriguvise, tulemus sõltub teatud tabelist ja kaartidest)
Mängu raskuspunkt on senati istungil. Istungil sõlmitakse avalikke ja salajasi kokkuleppeid, peetakse kõnesid lootuses otsuseid endale soodsas suunas kallutada ja hääletatakse. Hääletustulemusi saab mõistagi mõjutada rahaga ja rahvatribuune kasutades neile veto panna. Samas saab rahvatribuune teatud tingimustel mõrvata (ja seega veto tühistada) ning ka viimase võimalusena auväärsete senaatorite endi elu kallale kippuda. Selle teo eest on vahelejäämise korral küll ette nähtud karmid karistused.
Võimalusi on palju, kohati ehk liigagi. Kommenteeritud reeglid, kui juurde arvata valikureeglid jms, on ligikaudu sada A4 formaadis lehekülge. Samas ei saa öelda, et mäng oleks üleliia keeruline, kui üks mängijatest reeglites hästi orienteerub. Nt senati otsustuspädevuse osas on mõnes mõttes väga lihtne reegel: otsustada võib kõike välja arvatud mängureeglite muutmist.
Mängu väljanägemine pole küll suurem asi: peamiselt värvivaesed kaardipakid ning hunnik pisikesi papitükke. Pilte ja muud täiendavat infot mängust saab