Veel kord, taakehastamine, mida Kiruveres üritatakse, peaks olema kantud huvist ajaloo vastu ja põhinema allikatel (arheoloogilised leiud, pildid- kujutised ja kirjalikud allikad).
Kui öelda, et allikad on nõmedad (näiteks I33 on mõttetu koreograafia) ja rakendada aina oma loovat mõtlemist, võib tulemuseks olla huvitav, võibolla tore ja praktilinegi asi, aga see ei ole taaskehastamine. Milleks omistada omeenese värskeid leiutisi mingitele ammuste aegade muistsetele inimestele?
Muidugi on ka mainitud allikatel põhinev rekonstruktsioon tihti vaieldav.
Ka mainitud mõõgakäe kilbi varjus hoidmine on käekaitsmete- kinnaste puudumisele (aga allikad just sellise mulje jätavad) vaid üks võimalik seletus. Ühtlasi on see asi, mida ma ise olen alles vähe proovinud, ma ei tea et ka keegi teine meil oleks seda eriti teinud.
Mis puutub hoope mitmele poole, sh kätte, olen aastate jooksul taaskehastamise lahingutes neid saanud küllalt. Ikkagi tasub kilbi varjust löömist minu avates proovida. Harjutatud asjad kipuvad tihti paremini välja tulema kui esimesed katsed.
Ja skeptile märkusena- tänapäeval taaskehastamises või ka nn ajaloolises võitluses kasutatavad võitlusstiilid ja võtted ei pruugi alati olla väga täpselt sellised, nagu need olid muiste. Neist ei saa tuletada argumente, et pidi olema selline või teine turviseelement. Sj., aegade jooksul on sõditud ilma turvisetagi (vt näiteks ka Saxo Grammaticus eestlaste-kuralaste kohta).
Muinas-Eesti sõjanduse rekonstrueerimisel Skandinaavia ( või Sk. seostega) ainese arvestamine näib mulle põhjendatud olevat , kuna leitud relvad on valdavalt sarnased Skandinaavia omadele. Muidugi võib vaadata ka Põhja- Vene ja Läti- Leedu ning Läänemere lõunakalda slaavlastegi asju.
Käekaitsmete osas ei muuda see aga midagi.
Muinas - Eesti sõdalaste häid ja veenvaid kujutisi mulle isiklikult teada ei ole, oma Bayeux vaipa pole võtta. Kui keegi arheoloogiliste leidude seast midagi põnevat- olgu näiteks kasvõi käekaitse metalliribad vmt leiab, siis vaataks huviga. Kui tuleb uut ja veenvat informatsiooni, küll seisukohad muutuvad.