Mitu teemat jookseb siin koos ja hakkasin esmalt kirjutama idapoolse ainese kasutamisest.
Kirjalikud allikad, näiteks Henriku kroonika või ka Saxo Grammaticus märgivad pigem turviste puudumist muinaseestlastel. Arheoloogia annab meile 5-6 rõngassärgi katkendit. Mis arvestades mõningaid muid kirjalikke allikaid lubab eeldada siiski ka mingis hulgas kiivrite kasutamist (kuna viimased olid üldiselt märksa laiemalt kasutusel kui rõngasrüüd)
Aga kujutleda muinaseesti sõdalast üle Euraasia kontinendi kogutud ägedamatest elementidest kokku miksitud superturvises on siiski väga, väga, väga kaheldav.
Millega ma ei taha hoopiski öelda, et keegi ei võiks oma varustuses kasutada venepäraseid asju. Näiteks mõni nn Tšornaja Mogila tüüpi kiiver oleks vägagi tervitav. Eriti sobiks see Tarbatule, Tarbatu oli ju hea hulga aega Vene võimu all. Baltikumi lõunaosast, muinaspreisi alalt on kunagi Tš M. tüüpi, aga kullatiseta kiivreid leitudki.
Ei ole võimatu, et ka eestlasi Vene vürstide družiinas võis teenida. Jah, eks tõesti ka sõjasaagina võidi vahel vene kraami saada. Näib üsna tõenäoline, et kui Ostromir maha löödi , siis ka turviseid ja relvi sõjasaagiks saadi.
Ka eksootilisemad asjad ei pruugi isenesest päris välistatud olla. On ju vendeliaegsest Helgöst leitud ka Buddha kujuke... Millest ma oleks ikka liiga väga ennatlik teha järeldusi budismi laiast levikust selle aja Skandinaavias.
Birka nn garnisoni alalt on leitud 2 Bütsantsi päritolu kullatud pronksribakest, mida on oletatud pärinevaks kiivrist (Olausson, L., Petrovkski, S. 2007 Curious Birds- two Helmet Mounts with a Christian Motif from Birka's Garrison. Cultural interaction between east and west. Archaeology,artefacts and human contacts in northern Europe. Stockholm University)
Aga muidugi oli Birka üsna eriline koht ja idapoolseid, ka militaarseid leide on seal hulgem. Skandinaavlaste otsesest Bütsantsiga suhtlemisest on ka õige mitmesuguseid andmeid.
Eesti puhul midagi nii otsest ei ole. Aga kaudsem vihje võibolla.
Nimelt on Võlla aardes Soontagana muinaskihelkonnast olnud erakordselt palju Bütsantsi münte (dateering 10. saj.) Tavaliselt on neid aaretes vaid mõnekaupa. Teine suuremal hulgal Bütsantsi münte sisaldanud aare on Ocksarvest Gotlandilt (11.sajand) ja sealseid münte on oletatud Varjaagi kaardiväes teeninu tasuks.
Birka Garnisoni sõdalaste asja uurinud Charlotta Hedenstierna Jonsson on pidanud sealsele profesioonaalsete sõjameeste salgale tunnuslikeks haukamotiiviga mõõgatupeotsikuid ja võtmeid.
Üks selline võti ja üks mõõgatupeotsik on ka Saaremaalt. Ei ole siis ehk mõeldamatu, et mõni üksik Saaremaa meest ka Birka sõdalaste küllaltki elitaarses salgas mingil ajal võis olla.
Toodud vihjed on üsna kaudsed ja mitte väga kindlad ning esitavad ikkagi pigem üksikjuhtumeid.
Ja relvastuse rekonstruktsiooni osas põhjendaks pigem nüansse.
Nende abil mingeid superturviseid põhjendada, ma arvan poleks päris adekvaatne.
Kui on tahtmine kõvasti ja rajult aga siiski ohutult lüia, võib teha endale mingi mitteajaloolise turvise (bugurtioptimaalse, aga see ei ole enam muinasaja taaskehastamine) või teha mõõgavõitlust 14. sajandi lõpu või hilisemate turvistega. Kui aga fännata muinas- Eestit siis on minu arust õigem uurida seda, mis sellest on võimalik teada saada.
Nüüd siis käkaitsmetest Kristjani kirjutatu vastuseks.
Kõigepealt- asi algab sellest, et ei leiud ega kujutised ega kirjalikud allikad ei näita Kiruveres taaskehastataval perioodil nähtavaid käekaitsmeid (variant ümber käe mähitava ribaga samas on, nagu mõnel juhul ka pikem rõngasvarrukas) Jutt löömisest nii et käsi on kilbi varjus on teatavale allikale põhinev oletuslik seletus, kuidas ilma nendeta saaks.
Valsgärdes on käekaitsmed koos ümarkilbiga (ja on mõningaid selle aja kujutisi sarnaste käekaitsmetega sõdalastest veel)
Argumenteerides oma teooria kasuks
, märgiksin et a) Vendeli ja Valsgärde matustes, milledest ühes metalliribadest käekaitse leiti, on maetud selle aegne kõrgaristokraatia. Ei ole väga kindel, kas võrreldava võimukontsentratsiooniga tegelasi muinas-Eestis oli. B) viikingiajal võib täheldada üleüldist varustuse lihtsamaks ja ka napimaks muutumist. St näib, et viikingile polnud nii põhjalik kaitsevarustus omane kui Vendeli aja ülikkonna tippudele. Saadi lihtsamalt läbi kuidagi.
Mis puutub Lewise malendite nn beerserke, siis see mida nende kätel näeb, on kas pikk gambesoni, või tõenäolisemalt rõngassärgi varrukas. Ja pikad rõngassärgi varrukad, ka koos rõngaskinnastega ongi sobilik, ajalooallikatega kooskõlas (eriti 12. sajandi II poolest alates) lahendus rihmadega kilbiga võideldes, kui kilbi varjus löömine enam kuigivõrd võimalik ei ole (mida sai mainitud ka eraviisilises vestluses).
Küsimus- mis just kätt kaitseb - kas nahast torbik või rõngassärgi varrukas vm- on oluline, kui üks esineb allikates, teine mitte. Põhimõte on, et turviselement, mida meil on tänapäeval ohutuseks vaja, aga mille (olemasolugi kohta) kohta ei ole andmeid, ei oleks silmatorkav, vaid võimaluse korral peidetud. Ja võimalik see on.