Postitas Lee 22:52 2. Dets 2007
Minu mäletamist mööda on vanarahvas meil ravimtaimi kasutanud ikka hulgi. Muuhulgas küürimisel.
Seebi aseainet näiteks minu teada täitsid vähemasti 2 "vahutavat" lille, mis ka pesu puhtaks teevad, seda rahvatarkust rakendati ka 2 maailmasõja ajal, kui seebist ja muudest asjadest nappis. Seebikeetmine on aga tegelikult väga vana teema. Suuremat mustust küüriti ilmselt ka vee ja peenikese liivaga (ka naiste rahvatarkus). Ohvriallikate austamine (vesi talv läbi) ilmselt tuleb ka puhta joogivee ja ilmselt ka pesemisevee vajadusest (väga palju on meil ju igasugust mütoloogiat pesevatest neidistest ja sellest, et mingil ajal kastega/allikaveega näo pesemine annab ilu juurde jne.
Lisaks sellele talurahva seas suviti pleegitati ja tuulutati ja õhutati kangaid, nopiti sulepadjad läbi, tuulutati kirstude ja aitade sisu, koide ja kahjurite vastu hoiti kirstudes nt maarjaheina kimpe jne. See kõik selline "tavaliste naistetööde hulka kuuluv, mis ilmselt alles kirjasõna levimisega rahva sekka ei sattunud, vaid ikka varasemast ajast tuleb.
Kalmuse kohta olen kuulnud, et hammaste põletiku ja valu ravimiseks juurt näriti, sealjuures olla healõhnaline kalmus ka hingeõhku parandanud.
Kuivatatud turba/vm./ sammal aitas haavadelgi verejooksu peatada, seda hädakorral ja sambla verdhüüvitava toime tõttu. Samas näiteks Herta Laipaik kes on oma ajaloolis-fanatastikajuttude olmesse suulist pärimust kõvasti sisse lisanud, räägib "kuuriietest" ehk linastest sidemetest, mida pesti ja kuumutati et tõved ligi ei tule... võib oletada, et kangakudumise algusest saadik on pigem kanga ja pesemise kui meie praeguste "ühekordsete" sidemete kasutamisele mõeldud. Eriti arvestades igasugust (eba)usku, mis oli vere jm, kehavedelike ja elujõuga seotud. Pigem pakuks ikka pesemist ja linased lappe, tervest mõistusest lähtudes.
anguis in herba