Kristjan, ära tee liiga kategoorilisi järeldusi liiga napi andmestiku alusel. Ja nii põikpäiselt.
Pealegi. No mis mõttes on Koiva-liivi lähem kui Zalahtovje? Zalahtovje on täiesti sise-Eesti-pärase leiumaterjaliga kalmistu, lähedane Raatverele. Üks on ühel pool järve, teine teisel pool (seejuures täiesti kaldal). Vesi ei olnud muiste takistus vaid liikumisvõimalus. Veeteid pidi liiklus oli olulisem kui maateed. Ka talvel oli Peipsi hästi liigeldav.
Mainitud Zalahtovje matuses 208 olid sise-Eestile täiesti väga tüüpilised kaksikristpeanõelad (üks nõel ühendatud alumiste harudega) ja nn puumotiiviga keekandjad, sama tüüpiliselt sise-Eesti malli olid ka muud ehted ja pronksplekist pealistusega noatupp, mis suurte rõngaste abil oli kinnitatud kõlavööle.
Ja Zalahtovje ei ole samal ajal sarnane teistele Peipsi idakalda kalmistutele- Hvoštšinskaja järeldus on, et tegemist on umbes 10/11 saj vahetuse paiku Eestist tulnud elanikegrupiga, kes säilitas kontakti Eestiga ja eestiliku omapära ka 12. sajandil.
Muidugi väga rangelt võttes ei ole Raatveregi jmt Peipsiäär Ugandi, aga siis peaksid Sa millegi tegemiseks omama oma väga kitsast piirkonnast esinduslikku leiumaterjali. Seda ju ei ole.
Ja jutt, et kanti iga ilmaga ja igal puhul ainult ühesugust rõivast ei ole usutav. Ka Rootsis on rekonstrueeritud peale kilpkonnsõlgedega kleitide ka varrukatega eest lahtikäivaid kuubesid, naistele ka, sinu lemmikkuube on ka Laukskolas kilpkonnsõlgedega kleitide kõrval (ja võibolla isegi otsakuti). Jne.
Muidugi võiks öelda, et kalmed ja panustega matused on eliidi värk, vaesed inimesd elasid teisiti.
Nojaa, see sinu armastatud konservatiivsus võis vaesema rahva hulgas suurem olla ja rõivaid ehk võiski neil natuke napimas valikus olla. (Ehkki no ma tõesti ei usu, et muinaseestlastel, lapsed välja arvata, ei olnud näiteks talveriideid) Samas selle vaese rahva kohta, nende võimaliku eripärase rõivastumise kohta ei ole mingeid andmeid. Ei. Ole.
Aga muide- vaipkleit on märksa lihtsam ja vähem töömahukas rõivaese kui kuub.
Ja tõsi on ikka ka see, et näiteks Kiruvere laagris, mille kontseptiks on ammust aega kokku lepitud turu ja käraja aeg/koht, ei oleks tõenäoline kohata kuigi hulgaliselt vaesemate ühiskonnakihtide esindajaid. Tulles kaugelt Läänemaalt, ei võta ma kaasa inimesi, kes kodus tööd peavad tegema!
Probleem- eriti vähemängulise taaskehastamise puhul- on vabatahtlike orjade- orjataride nappus. Ma ei ole, tõsi küll, tuttav sado- maso subkultuuri esindajatega, võibolla oleks taaskehastamisel neile midagi pakkuda ja vastupidi
.
Muidugi säärane käraja vmt kontsept tuleb selgelt väljendada. Aga mida rahvas näeb või aru saab... see on omaette teema, kuidas publikut harida.