Sellest Kohutavast Kümnest olen näinud nelja: "Irreversible", "Ichi The Killer", "Salo" ja "Cannibal Holocaust". Kõige parema mulje jättis raudselt Gaspar Noe "Irreversible". Mis oli kole. Mitte soolikate lendamise mõttes kole. Mõtlemapanevalt kole. Kõige parem õudukas ("Irreversible" klassifitseeriksin õudusfilmi žanri siiski alla tinglikult) on selline, mis tõmbab vaataja ajus alateadvuse niite. Muuseas, filmi linastumisel Cannes' ja San Sebastiani filmifestivalil lahkusid kümned ja kümned inimesed saalist, sest nad ei suutnud filmi taluda. Nimelt oli filmile lisatud hetke hullumeelsuse rõhutamiseks madalsagedusega, vaevukuuldav 28MhZ heli. See aga põhjustas vaatajates peapööritust ning iiveldust. Efektile aitas kindlasti kaasa ka väga hullumeelne kaameratöö. Ise tundsin filmi vaadates filmi alguses end kohati väga sitasti. Filmi tegevust näidatakse tagantpoolt ettepoole pahupidi löödud põhjus-tagajärg seosega. Mida enam lõpu (ehk tegevustiku enda alguse) suunas film areneb, muutub kaameratöö, värvid, heli rahulikumaks ja leebemaks. Geniaalne film!
Sõnaga, "Irreversible" puudutab inimest, paneb mõtlema ja on seega hirmutav. Ülejäänud kolm rõhuvad rohkem verele ja soolikatele. "Salo" veidike vähem kui teised, ent selle korvab ta kuhjaga rikutusega. Ekraanil kujutatava räige vägivallaga sunnitakse vaataja ninapidi selle valu ja jälkuse sisse. Nad tekitavad mida-tunneksin-mina-ohvri-asemel-tunde. Ja see võib olla, sõltuvalt inimesest, väga hirmuäratav. Ma näiteks ei saa vaadata hamba puurimist, füüsiliselt hakkab jäle. Ilmselt tulevad flashbackid nõukaaegsest hambaravikabinetist.
Marksi seisukohta, et tegemist pole õudusfilmidega, ma ei jaga. Mis on õudus? Kui sa ei suuda filmi vaadata, sest see on niivõrd kohutav-hirmutav, kas siis on tegemist õudse filmiga? Õudus ei pruugi tähendada alati valget voodilina ja ahelaid. Õudne on ka see, mida inimene on suuteline teisele inimesele, loomale tegema (ja seejuures tegevust nautima.) Empaatiavõimeline inimene leiab selle olevat õudne.
On tõsi, et tõenäoliselt ei plaani ma kunagi vaadata sääraseid "jumalatteotavaid seatapuõudukaid" nagu näiteks Mordum. Võibolla ma olen liiga pehmo, aga saan ka pisut soft-core'kamatest õudukatest oma vajaliku adreka kätte. Küll aga tahaksin vaadata John Carpenteri "Masters of Horror" kaabeltv-sarjas ilmunud Cigarette Burnsi tegevustikus keskset kohta omavat Puhta Kurjuse Kehastuse (TM) filmi "Le Fin Absolue du Monde".