Postitas Orz 18:37 28. Mai 2008
Ette rutates - juttu tuleb vaimust/vaimudest, kindlasti mitte tontidest.
Meedias on päris palju räägitud Tartu Vaimust, Dragoni foorumis oma vaimust tulnud maaimatest, rahvalikes lauludes vaimuvarast, inimvõimetest rääkides vaimuandidest. Vaimu mõiste on isikliku kogemuse kohaselt olnud kasutusel eelkõige pedagoogide ja religioossete või spirituaalsete-ent-mitte-religioossete inimeste seas, ehk ka ajaloolaste(?).
Inimese ja vaimu suhe on muidugi omaette teema, aga mulle tundub, et vaimude käsitlemine justkui isikutena ei võimalda adekvaatset suhtlemist. Vaim kui vara tundub parem.
Ma ise olen vaimu objektiivsest käsitlemisest nii palju aru saanud, et praegused vahendid, eriti indiviidi tasandil on vähe arenenud. Tartu Vaimust rääkimist ei asenda rääkimine Tartu elanike kohusetundlikkusest (Conscientiousness), kompromissivalmidusest (Agreeableness) või avatusest (Openness), aga mingid näitajad need siiski on, nagu seda on ka kodust meelega metsa viidud ja metsast vabatahtlikult koristatud prügi hulk tonnides.
Vaim on mu meelest see, mis võimaldab inimestel käituda vastupidiselt isiklikele või võõra võimu vahendatud impulssidele. Võib-olla ei peagi asjast rääkimiseks kasutama sõna vaim: ehk ajavad asja ära väljendid "Põhjendatud vabatahtlik hirm tagajärgede ees" ja "vabatahtlik töö enda maise eksistentsi väliste hüvede saavutamiseks". Samas, sellised väljendid on kohmakad. Aga see va vaim on ilmselt nagu Tädi Salme, keda on raske kirjeldada, aga kelle me vähemalt teiste puhul ära tunneme, kui too käitumist mõjutab. Näiteks, keegi läheb ja korjab lagastatud metsaalust; keegi jätab mõnuaine tarbimata.
Sellest, milline vaim on "hea", milline "paha" on küllalt kogemuspõhine, aga samas väga hästi intuitiivselt tajutav, seega loodetavasti enesestmõistetav.
See vaimust arusaamise või mittearusaamise teema ei ole intelligentsi küsimus, kindlasti mitte. Vaim ei ole ajupikendus, pigem on see... meelepikendus.
°