Postitas ohpuu 20:09 31. Mär 2004
Karoliine sassis lõngaviht ehk muinasjutt, nagu me teda mõistame
Tiia Toomet, Jaan Kaplinski
ilmunud: Teater.Muusika.Kino 1986, nr 4, lk 55–57
Väliselt on “Karoliine hõbelõng” kõigiti muinasjutupärane film. On haldjad, on kollid, on näkid, libahundid, päkapikud ja röövlid, on kuningas ja printsess. Tempo on särtsakas, tegelased on lakkamatult liikvel, ei püsi suurt paigal ka üksteisega rääkides. On leidlikke trikke ja lustakaid stseene (näiteks järve jagamine kollide vahel). See kõik näitab, et Helle Murdmaal on silma ja oskust tegevust käima panna ja õhustikku luua, mida kinnitab ka filmile omistatud üleliiduline preemia. Nii et võiksime südamerahuga tõdeda: jälle üks imeilus värviline Eesti film! Ilusad tüdrukud, ilusad maastikud, ilus muusika, ilusad laulud, ilusad tantsud, ilusad tunded, ilusad kavatsused. Ja hollywoodlikult ilus lõpp – kaks valges riides noort inimest, kuningas ja printsess, seisavad lossiväravas valguse säras, nad on teineteist leidnud, vaevad on seljataga.
Aga kas neid vaevu ikka oligi, tekib filmi lõpus kiusakas küsimus. Kui lossitrepilt noorpaari kõrvalt tagasi vaadata – mis jäi filmist meelde? Kas katsumuste ja eneseületamiste rada, mida käies nipsakas tüdruk leiab enda ja oma armastuse nagu filmi aluseks olnud Soome muinasjutus “Kuldvokk” (mille põhiskeemi on muudetud, millele on lisaks võetud mitmeid teisi muinasjutu- ja muistendimotiive)? Pigem meenutas nähtu küll kahe kõrgest soost noore inimese jalutuskäiku grüünes, Eestimaa kaunites paikades, kus nende auks tegid mõne revüünumbri ka kohalikud haldjad, kollid ja näkid. Just viimastele oli pööratud filmi tähelepanu, mitte süžeele, mitte selle taga olevale ideele või filosoofiale.
Siit algavadki filmi küsitavused. Kõige suurem neist on muidugi lähenemisprintsiip ise. Sellest tuleneb mõndagi muud. Kuna film koosneb üksikutest sisuliselt vähe seotud etteastetest, siis nagu revüüfilmi puhul ikka, kipub jääma mulje, et mitmed episoodid on vaid ettekäändeks laulu- ja tantsunumbritele. Nii lammaste pesemine kose ääres. Nii õhtune rahvatantsupidu vokimuusika saatel. Nii okstest onni põlemine filmi lõpus, mille ümber taas hõljuvad tantsusõõrid. Ja nagu öeldud, nii tegelikult ka terve Karoliine ja Kaspari seiklusrohke jalutuskäik. Et selle jalutuskäigu jooksul kuningatütar Karoliine tujud vahelduvad, on päris loomulik, seda ei pane sündmuste kirevas keeriskelus aga eriti tähelegi. Kuningatütre tujud!
Et asjade loomulik kulg on pidevalt katkestatud, jutulõng katki lõigatud, on toimuvast kohati raske aru saada. Mis õieti juhtub alguses kosilastega? Mis tolmav kirst see on, mida tüdrukud edasi-tagasi lükkavad? Miks piirab kuningas oma meestega lossi juures hunti ja kas see on sama hunt, keda pärast mitmel korral metsas näeme (libahunt?) Ons see hunt sümboolne? Aga laps ju niisugust sümbolismi ei taipa. Mis õieti juhtub Karoliine ja tobukeste röövlite (kosilaste?) vahel? Miks saab uhkest ja nipsakast Karoliinest nüüd järsku alandlik ja leplik Karoliine? Küsida võiks veel palju ja küllap lapsed küsivadki, vähemasti need, kes tahavad aru saada, kaasa mõelda, otsivad lõbusate etteastete tagant lugu ennast, story’t, jutulõnga.
Sellest kõigest poleks mõtet nii pikalt rääkida, kui “Karoliine hõbelõng” oleks omas laadis ainuke. Sellisena oleks ta tervitatavgi. Paraku on viimasel ajal lastele mõeldud lavastusi, filme ja telesaateid vaadates hakanud silma just seesama tendents revüülikkusele, show’likkusele. Ei leia enam naljalt lasteetendust, millesse ei kuuluks kohustuslikult laul, tants, mitmesugused efektid ja trikid. Näib nagu tahaksime last iga hinna eest lõbustada, enne kõike tema meelt lahutada. Mis on siis selles halba, võib küsida. On ju teada, et laps ainult seda vaatabki, mis talle huvitav on. Ega polekski halba, kui laul, tants ja tingel-tangel ei kipuks liiga sageli varjutama lugu ennast, mis tegelikult on ise huvitav, hingeminev, õpetlik.
Nii juhtus “Nukitsamehega”, nii juhtus telefilmiga “Kevad südames”, nii nüüd ka “Karoliine hõbelõngaga”. Näib nagu ei usuks meie filmitegijad lapse võimesse vastu võtta loo sõnumit. Sõnumit, mis oma lihtsuses on mõnikord väga sügav ja oluline. Nagu Oskar Lutsu “Nukitsamehes”, kus kollilapsest saab mitte ime, vaid tavalise inimliku suhtumise ja suhtlemise läbi inimlaps. Nagu muinasjutus “Kuldvokk”, kus upsakas kuningatütar tõesti õpib tundma elu valu, nälga, vaesust ja sealtkaudu ka tõelist armastust. Või ei pea me muinasjuttude sõnumit enam vajalikuks? Arvame ehk, et niisugused muistsed lapsi põlvest põlve köitnud ja kasvatanud lood on tänapäeva lapsele igavad ja väheütlevad ning katsume neid laulu, tantsu, näkkide ja haldjatega huvitavaks teha. Kas ei ole see siiski vaid väga pinnapealne huvitavus?
Kas ei juhi me nii oma lapsi eluski otsima vaid teravdatud, vürtsitatud elamusi, mis aitaksid igavat argipäeva põnevaks muuta, selle asemel et aidata neil märgata ilusat ja huvitavat ning kurba ja rasketki sellesama argielu sees? Ja kas ei eemaldu me just nii tõelistest muinasjuttudest, muinasjutu olemusest pseudomuinasjutulikkusse, muinasjutubutafooriasse?
Muinasjutt ei ole algselt sugugi mitte kirjandusliik, mis peaks inimest (last) elust eemale meelitama, vaid vastupidi – muinasjutt toob meid elutäiusele ligemale. Küsimus muinasjutu ja filmi vahekorrast ulatub üle selle sõnavõtu raamide, aga igatahes on ta oluline küsimus. Muinasjutt on üks tehniliselt täiuslikumaid proosavorme, temast on võrsunud otseselt novell ja kaudsemalt ka romaan ning teised proosakirjanduse žanrid. Sealtkaudu on ta mõjutanud ka filmikunsti, mis mõnes mõttes on lähemal jutustavale kirjandusele kui draamale. Kas või juba sellega, et film saab edasi anda loodusekirjeldusi ning sündmuste dünaamikat (näiteks lahingud, tagaajamised), mida teatrilaval ei saa. Filmi jälgitakse nagu suulist jutustust algusest lõpuni, teda ei saa peatada, tagasi kerida või lehitseda nagu raamatut.
Võib-olla tasuks filmitegijatel siis muinasjutu juurde tulla sisulisemalt ja suurema respektiga kui seni. Võib-olla tasuks muinasjutu kompositsioonist õppida, kuidas tegevust köitvalt ja kompaktselt esitada. Muinasjutu-uurijad (Axel Olrik) on kindlaks teinud mitmed lihtsad reeglid, mida klassikaline muinasjutt on jälginud, nagu “kordumise seadus” (seiklused ja võitlused ei ole päriselt erinevad, vaid korduvad ja varieerivad üksteist), “lavalise kaksuse seadus” (korraga pole esiplaanil rohkem kui kaks tegelast), “kolmarvu seadus” (ühesuguseid tegelasi või sündmusi on kolm), “tagakaalu seadus” (kangelase kõige rängem katsumine on kõige viimane, see on enamasti kolmas).
Usun, et Olriki “eepilised seadused” on pikas arengus kujunenud ja vastavad väga hästi jutukuulaja, eriti lapse psüühikale. Oluline on, et kõik need seadused muudavad muinasjutu kompaktsemaks, reljeefsemaks, alistavad kõik sündmustiku selgusele ja jälgitavusele. Just see on Eesti filmide ja muude hulgas ka “Karoliine hõbelõnga” kõige nõrgem koht.