Postitas ohpuu 13:26 24. Mär 2006
nojah, minu jaoks on kirjutamine kyllalt tehniline protsess, mis koosneb suuremalt jaolt tyytutest pisiasjadest ja nende õigesse konfiguratsiooni kombineerimisest.
mida varem kätt proovima hakata ja mida rohkem nende asjadega tegeleda, seda vilunumaks on lootust saada. samuti nagu suvalise muu kauni kunstiga: on alati võimalik valida selle vahel, kas sind pilgatakse seepärast, et sa yldse ei tantsi, või seepärast, et tantsid kehvasti. pärast võib ju olla, et ei pilgata sel teemal yldse, vaid sellepärast, et sa yldse kannelt ei mängi (või siis sellepärast, et sa mängid kannelt kehvasti). "a miks sa midagi ei kirjuta?" või "a miks sa midagi ei avalda?" võib täiesti käibiv pilge kuskil olla (ongi, kinnitan).
"päris ise" ei ole ainuvõimalik kirjutamismoodus. samavõrd sallitud on tänapäeval kivisildniklus, ses mõttes, et võtad ja kleebidki tykkidest kokku. lugege tema eesti luuleklassikast kokkukleebitud luulet või Haljala "Vana kandle" valitud värssidest tehtud sonetipärga. ja romaane ja jutustusi, mille ta omaenda ajalehtedes avaldatud kirjatykkidest kokku on pannud. nagu mõni Homeros, Anne Vabarna või Kesk-Aasia tuhandeid värsse pikki eeposeid laulev tegelane: miks hakata uusi elemente välja mõtlema, kui juba olemasolevatest nii mõndagi kokku panna annab.
Erakkonnal oli yksvahe kombeks niukesi asju teha, et yks kirjutab loo ja teised toodavad neist remikse. OULIPO on märksõna, mida Google'iga otsida ja kelle tegemistega ennast kurssi viia. ja yldse laboratoorsed kirjutamisviisid: tänapäeval tehakse teadust ju nii, et yks doktorikraadi ja nimega inimene sebib kuskilt raha ja on uurimisryhma tipus, tema taga on paari inimese tugevune meeskond, kes saavad oma nime artikli autorite hulka (tegelegu või autojuhtimisega), armee kraadiõppureid-tudengeid-lapsi-orje teeb aga igasugu konkreetseid pisemaid töid. romaani tootmisel tähendaks see seda, et yhe kirjutaja või alaryhma osaks jäävad looduskirjeldused, teisele inimesed kõige välimuse ja iseloomuga, kolmandale võitlusstseenid jne. ma muidugi ei tea, kuidas kuulus ja edukas ja rikas kunstnik Mark Kalev Ko$tabi oma töökojas tööd korraldas, aga sealt annaks yht-teist praktilist õppida ka väiksemate projektide saamiseks.
žanrikaanoneid tihedalt järgiv kirjandus on selline valdkond, kus on tegevad inimkirjutamis/toimetamismasinad. samuti Hollywoodi stsenaariumide toimetamisel-kirjutamisel. kahtlemata tarvitavad nad abivahendeid, kas oma mälu, millele juurdepääs neuronite abil, teiste elusate inimeste nõuandeid, Google'it ja muid mälutehnikaid, mille abil siduda oma tekst nendega, mis on olemas juba raamatupoe samal riiulil, millele ta raamatut kirjutab, või siis nendega, mis on olemas tema lugejate peades, riiulites, ettekujutustes, arvutis ja unenägudes.
ja siis kysitakse, miks eesti ulme nii konservatiivne on. võib-olla selle "päris ise"-tyypi indiviidi yletähtsustamise tõttu ajastul ("Tšapajevis ja Pustotas" näevad keskid mingil reisil kuhugi muusse maailma tegelasi, kes seal maailmas muudkui "Mina! Mina! Mina! Mina! Mina!" ytlevad ja seetõttu midagi ymbritsevat ei näe), kui tehniline, masinlik või laustehnoloogiline kirjutamine (arvutiprogrammide toel, mis osa musta tööd ära teevad) võiks ometi hakata tekste mõjutama. kui aga tarku masinaid rakendada ei oska, siis võib tööstuslikku revolutsiooni kirjutamises alustada manufaktuurist. tööjaotus ja tootmisliin. (Star Warsi sarjas jms kohtades seda niikuinii rakendatakse, ilmselt ka Wizardites.)
ja yldse, kui lugeda Uku Masingu raamatut "Budismist", siis tekib tunne, et kogu see MINA-värk on lollide indogermaanide ja SAE-rahva ideoloogia, väärõpetus ja vandenõu. MINA seebiks!
pisema raamatu trykkiminemiseks läheb niikuinii umbes kymmet inimest ja nende hästi korraldatud aega, tööd ja töövahendeid tarvis. praegusesse aja mäkdonaldiseerumise epohhi (aeg jagatakse pisikesteks portsjoniteks, millest ykski korralikult ei toida ja millest yhegagi ei jõua yhtegi suurt asja ära teha, mõelge ise MSN-hakitud suhtlusele ja mitmetegumilistele operatsioonisysteemidele, lugege yle, mitu akent teil arvutis lahti on) sobib hakitud tööjaotus ka teksti tootmise algfaasides suurepäraselt. klaviatuuri taga istuja ei ole enam yksi nagu munk skriptooriumis, kui just internetijuhet seinast välja ei tõmba.
mispärast mõni teine inimene kirjutab? a kelle asi see on peale selle inimese, kes ise kirjutab? kas ta ise ka ilmtingimata teab, miks ta kirjutab? ma kyll alati ei tea. (see postitus on näide. no MIKS seda nyyd vaja oli? suurt keski ei loe seda niikuinii, arusaamist ega mõistmist pole loota, honorari ma ka ei saa selle eest ega midagi. oleks võind pigem tööd teha.)
aga ma lasen ikka edasi nagu marutõbine ilves, kes läbi seisva auto esiklaasi salongi yritab tungida, nägu ees: ega lugu ja selle käik ei pruugi ju yldse kirjutajale teada olla, kui ta pihta hakkab. võib olla ainult lähteylesanne, mingi pilt, mingi tahtmine teada, mis värk siis õieti on (kui kirja paned, siis selgitad või mõtled välja). lugu ei pruugi selle MINA sees olla, see võib tulla hoopis kuskilt kõrvalt.
loo mitmekordne ymberkirjutamine pole ilmtingimata vajalik, kui aja- ja ressursikulu yletab mõistliku piiri. võib lihtsalt nurka visata, kui pole edasise tootmisprotsessi vääriline. Bradbury "451° Fahrenheiti" ja Gabriel Garcia Marqueze "Sada aastat üksildust" on vist mõlemad kirjutatud lyhikese ajaga, "451°" kahe nädalaga, "Sada aastat" vist pikema ajaga.
yldiselt on mõistlik laused kohe alguses korralikud & ilusad & head teha, võimalusel ka lõigud. siis saab neid ymber tõsta ja neid kosmeetiliselt muuta (nimesid, kohti vms vahetada). aga kui juba sellel tasandil praaki talumatult palju on, siis on parem sinnapaika jätta ja treida näpuharjutuseks näiteks 250 luuletust vahepeal, et lauserytmi jms asju treenida.
Viimati muutis
ohpuu, 13:54 24. Mär 2006, muudetud 3 korda kokku.