Tjah, nii ja naa.
D&D kõigis selle versioonides (eriti 1e ja 2e) on teatud mõttes ikkagi standard. Sellele viidatakse lõputus hulgas raamatutes ja filmides ning suurem jagu (või vähemalt suur jagu) teisi systeeme on ehitatud yles sellele vastandudes. Kui sa vaatad mõnd systeemi sildi all "meie ei taha teha nii, nagu nemad teevad", muutub selle toimimine teinekord märksa selgemaks.
Puht hariduse mõttes oleks sestap kena sellega tutvuda. Kellele see istub ja kes kuhu edasi läheb, eks seda näitab aeg.
Combati järele on aga paratamatult ysna suur nõudlus. Esiteks on d&d (ja veel ysna mitmed systeemid) just combati peale yles ehitatudki. Expi kui niisuguse synnitas ikkagi seesama klassikaline
hack'n'slash-suhtumine "lööme kolli maha, võtame expi välja, lähme järgmise kolli juurde". Et nyydisajal d&d-dki ysna
combativabalt mängida saab, on ruulihäkerdamise kysimus, mängu syda on ikkagi
combatis ning hea-paha võitluses (PC - hea, NPC - paha - ideaalis, nii nagu algselt mõteldi). See on see, mida silmas pidades kogu systeem pysti pandi. Või tahab keegi mulle tõestada, et ametlikes raamatutes on taimetarkuse, kokanduse või isegi praktilise matkanduse (mitu punkti dämmi teeb tihedas võsas jooksmine, kui kiiresti liigutakse suuskadel yle sulalume, kui palju suureneb veetarve mitme kraadi juures) peale raisatud pooltki see trykivärv, mis erinevate relvade, combat featide jms peale kulutati? Tutkit, brat.
Teiseks tõmbab just
combat ligi suuremat osa noortest nagadest, kelle meelest on iga mäng hästi lahe, kui saab ennast suure ja vägevana kujutella ning suuri imeelukaid ekstermineerida. Ajapikku rahvas muidugi areneb (kes areneb, kes mitte), aga alguses pakub just see rahvale palju lusti.
Ja kolmandaks on suurele osale mängijaist siiski hea, tihe ja leidlik
combat juba iseenesest puhas rõõm. Selles on oma nauding, kui sa riputad enda pika mantli alla kymme erinevat tyypi granaati, kaks uzit (hõbekuulid vaheldumisi dumdumidega, mida sai eelmine õhtu otsa viilitud) ja kaks kolti, lykkad bastardi selja peale tuppe, riputad puusale pistodad ja vööle shurikenid, sead kaabu viltu pähe, võtad veel kaks uzit pihku ja hyppad mahajäetud kiriku suurest mustendavast ukseavast sisse. Ning roomad samast pool tundi hiljem välja, vererida järel ning kamraad yle õla, sylgad hambad välja ja urised: "Aga me neile raiskadele andsime!"
Igayhele see muidugi ei meeldi, kuid päris paljude inimeste jaoks on ka korralik
action ysna mõnus lõõgastus. Ei midagi muud, kui
action actioni pärast.
Nii et kuuldused
combati surmast on suuresti ennatlikud.
Samas on täiesti õige, et igale poole ta ei sobi ning kuigi pidev madistamine võib hea rollimänguga sobida, on selleks siiski vaja häid mängijaid, kes ennast eksitada ei lase. Lööminguid kohustuslikuks teha ei ole tõesti mitte hea mõte. Ära keelata muidugi ka mitte.