Mõistatused
Postitatud: 15:55 21. Apr 2011
Tervist!
Lõin ühe teema mõistatuste tarvis. Siia võiks lisada mõistatusi ja situatsioonülesandeid, mis sobiks RPG kontekstis lahendamiseks (vt järgmine postitus).
Sissejuhatuseks võib nii palju öelda, et mõistatusi ja D&D-d on kohati raske ühildada, aga see on võimalik. Ühest küljest tuleb vaadata, kas mõistatused ehk mängija võimete testimine on mängijatele sobilik, või siis on sobilikud ainult sellised ülesanded, mis testivad tegelaste ja loitsude võimeid.
Mõned üldisemad küsimused:
· Mis saab siis, kui mängijad ei suuda mõistatust ära lahendada?
- mis juhtub tegelasega?
- mis juhtub looga - kas mõistatuse lahendamine oli hädavajalik?
- kas on mingi alternatiivne mõistatus või tee?
- kuidas mängijad reageerisid?
· Mis saab siis, kui mängijad lahendavad mõistatuse ära?
- mis juhtub tegelasega?
- mis juhtub looga?
- kuidas mängijad reageerisid?
Konkreetsemad näpunäited
· Ühe mõistatuse seadmine teise eeldusaineks on ohtlik, välja arvatud siis kui üks mõistatus on teise lihtsam versioon nii, et kõigepealt tuleb lahendada kerge, seejärel keskmine ja viimasena kõige raskem ülesanne. Kuna inimeste tähelepanu- ja kontsentratsioonivõimel ning stressitaluvusel on piirid, siis mõistatuste vahepeal võivad olla teist tüüpi tegevused, aga jällegi mitte nii pikalt, et mõistatuste kergema ja raskema versiooni vahele jääb terve sessioon: see oleks jama, kui kõige kergema ülesande lahendamine annab võtme järgmiseks ülesandes, aga see ununeb ära.
· Kui mängijaid on õige palju, siis võib kasu olla sellest, kui iga mängija saab endale oma privaatse mõistatuse, mida ta võib lahendada endale sobival ajal, näiteks mõistatuse lahendamine avab mingi kaasaskantava objekti eriomadused. Lisaks sellele võiks sel juhul luua mõistatusi, mis vajavad mitme mängija koostööd ja kokkulepet - nii on igaühel mingi roll.
· Kui aega ja võimalusi on, siis raamülesande X saavutamine võiks olla võimalik eri teid pidi - näiteks liikudes mööda teed A tuleb lahendada kaks kerget mõistatust ja pidada maha üks kõvem lahing, samas kui liikudes mööda teed B tuleb lahendada üks raskem mõistatus ja desarmeerida üks keskmise raskusastmega lõks.
· Tuleks läbi mõelda, mis tüüpi mõistatused on rollimängulises situatsioonis hästi lahenduvad. Kas pliiatsit ja paberit kasutavad mõistatused on OK? Kas väljatrükitud lehel kergestileitav tee läbi labürint on kergesti läbitav siis, kui labürindis liikumist kirjeldatakse suuliselt? Kas detektiivitöö-mõistatused on piisavalt lolli-, või õigemini maagiakindlad ja kergesti jälgitavad rollimängulises olukorras lahendamiseks? Kuidas mõistatus pilku püüab? Kuidas mõistatus eristub?
· Kui tekib konflikt spetsiifilise mõistatuse- ja rollimänguraamatus kirjutatud üldreeglite vahel, kummast lähtuda? Võib lähtuda mõistatusereeglitest, kuna siis see lahendub mõistatuse lahendamise, mitte mõistatuse muutmise läbi. Võib lähtuda rollimänguraamatu reeglitest, kus on öeldud: "specific beats general" ehk erand kehtib üldise üle ehk siis üks konkreetne mõistatuseuks võib olla tugevam kui see kahekäemõõk, millega mänguseltskonna Warblade on tavaliselt teraskirstusid hakkinud. Kuna mõistatus ei ole tänapäeval enam D&D žanri stereotüüpne element, siis see võib mängu stereotüüpidega väga hästi kohanenud mängijate jaoks tekitada mõningat võõristust - kui ühes ruumis on mõistatus ja teises on rohkem kolle, siis seda võiks võrrelda olukorraga, kus epeevehklemise tippmeeskonnal on võimalus valida, kas minna edasi vehklema või harjutada käppa poksiringis. Kuna üldiselt uudsus on paljudele inimestele psühholoogiliselt ligitõmbav, siis mõistatuste puhul võiks just seda ära uudsuse efekti ära kasutada, nii sisu, esituse kui ka mängutehnika aspektist.
· Mida teha siis, kui mängijad on pettunud, kui nad ei suutnud mõistatust ära lahendada? Milline on lahendus olukorras, kus see mõistatus ikkagi oli hädavajalik, et üldse mänguga edasi minna? Kas võimaldada maagiaga mõistatusest ülesõitmist (ja võimaldada vähemalt loitsu valimist, kui mitte midagi muud)? Kas mõni mängujuhi loodud tegelane aitab mängutegelasi ning mängutegelased jäävad teene võlgu? Või siis kasutada täringut ja teha Intelligence check, ning vajadusel kohaldada DC vastavalt täringuviske tulemusele? Kas neil on võimalus katsuda rammu mõne lihtsama või teist tüüpi mõistatusega?
· Kas mõistatuste lahendamist on vaja lisavidinatega toetada? Kaardid? Ette- ja järelemõeldud vihjete süsteem - PC-del on napisõnaline kaamel, kes on juhtumisi maailma parim matemaatik (Pratchett)?
Lõin ühe teema mõistatuste tarvis. Siia võiks lisada mõistatusi ja situatsioonülesandeid, mis sobiks RPG kontekstis lahendamiseks (vt järgmine postitus).
Sissejuhatuseks võib nii palju öelda, et mõistatusi ja D&D-d on kohati raske ühildada, aga see on võimalik. Ühest küljest tuleb vaadata, kas mõistatused ehk mängija võimete testimine on mängijatele sobilik, või siis on sobilikud ainult sellised ülesanded, mis testivad tegelaste ja loitsude võimeid.
Mõned üldisemad küsimused:
· Mis saab siis, kui mängijad ei suuda mõistatust ära lahendada?
- mis juhtub tegelasega?
- mis juhtub looga - kas mõistatuse lahendamine oli hädavajalik?
- kas on mingi alternatiivne mõistatus või tee?
- kuidas mängijad reageerisid?
· Mis saab siis, kui mängijad lahendavad mõistatuse ära?
- mis juhtub tegelasega?
- mis juhtub looga?
- kuidas mängijad reageerisid?
Konkreetsemad näpunäited
· Ühe mõistatuse seadmine teise eeldusaineks on ohtlik, välja arvatud siis kui üks mõistatus on teise lihtsam versioon nii, et kõigepealt tuleb lahendada kerge, seejärel keskmine ja viimasena kõige raskem ülesanne. Kuna inimeste tähelepanu- ja kontsentratsioonivõimel ning stressitaluvusel on piirid, siis mõistatuste vahepeal võivad olla teist tüüpi tegevused, aga jällegi mitte nii pikalt, et mõistatuste kergema ja raskema versiooni vahele jääb terve sessioon: see oleks jama, kui kõige kergema ülesande lahendamine annab võtme järgmiseks ülesandes, aga see ununeb ära.
· Kui mängijaid on õige palju, siis võib kasu olla sellest, kui iga mängija saab endale oma privaatse mõistatuse, mida ta võib lahendada endale sobival ajal, näiteks mõistatuse lahendamine avab mingi kaasaskantava objekti eriomadused. Lisaks sellele võiks sel juhul luua mõistatusi, mis vajavad mitme mängija koostööd ja kokkulepet - nii on igaühel mingi roll.
· Kui aega ja võimalusi on, siis raamülesande X saavutamine võiks olla võimalik eri teid pidi - näiteks liikudes mööda teed A tuleb lahendada kaks kerget mõistatust ja pidada maha üks kõvem lahing, samas kui liikudes mööda teed B tuleb lahendada üks raskem mõistatus ja desarmeerida üks keskmise raskusastmega lõks.
· Tuleks läbi mõelda, mis tüüpi mõistatused on rollimängulises situatsioonis hästi lahenduvad. Kas pliiatsit ja paberit kasutavad mõistatused on OK? Kas väljatrükitud lehel kergestileitav tee läbi labürint on kergesti läbitav siis, kui labürindis liikumist kirjeldatakse suuliselt? Kas detektiivitöö-mõistatused on piisavalt lolli-, või õigemini maagiakindlad ja kergesti jälgitavad rollimängulises olukorras lahendamiseks? Kuidas mõistatus pilku püüab? Kuidas mõistatus eristub?
· Kui tekib konflikt spetsiifilise mõistatuse- ja rollimänguraamatus kirjutatud üldreeglite vahel, kummast lähtuda? Võib lähtuda mõistatusereeglitest, kuna siis see lahendub mõistatuse lahendamise, mitte mõistatuse muutmise läbi. Võib lähtuda rollimänguraamatu reeglitest, kus on öeldud: "specific beats general" ehk erand kehtib üldise üle ehk siis üks konkreetne mõistatuseuks võib olla tugevam kui see kahekäemõõk, millega mänguseltskonna Warblade on tavaliselt teraskirstusid hakkinud. Kuna mõistatus ei ole tänapäeval enam D&D žanri stereotüüpne element, siis see võib mängu stereotüüpidega väga hästi kohanenud mängijate jaoks tekitada mõningat võõristust - kui ühes ruumis on mõistatus ja teises on rohkem kolle, siis seda võiks võrrelda olukorraga, kus epeevehklemise tippmeeskonnal on võimalus valida, kas minna edasi vehklema või harjutada käppa poksiringis. Kuna üldiselt uudsus on paljudele inimestele psühholoogiliselt ligitõmbav, siis mõistatuste puhul võiks just seda ära uudsuse efekti ära kasutada, nii sisu, esituse kui ka mängutehnika aspektist.
· Mida teha siis, kui mängijad on pettunud, kui nad ei suutnud mõistatust ära lahendada? Milline on lahendus olukorras, kus see mõistatus ikkagi oli hädavajalik, et üldse mänguga edasi minna? Kas võimaldada maagiaga mõistatusest ülesõitmist (ja võimaldada vähemalt loitsu valimist, kui mitte midagi muud)? Kas mõni mängujuhi loodud tegelane aitab mängutegelasi ning mängutegelased jäävad teene võlgu? Või siis kasutada täringut ja teha Intelligence check, ning vajadusel kohaldada DC vastavalt täringuviske tulemusele? Kas neil on võimalus katsuda rammu mõne lihtsama või teist tüüpi mõistatusega?
· Kas mõistatuste lahendamist on vaja lisavidinatega toetada? Kaardid? Ette- ja järelemõeldud vihjete süsteem - PC-del on napisõnaline kaamel, kes on juhtumisi maailma parim matemaatik (Pratchett)?