Postitas Magnus 20:56 29. Jaan 2014
Mainiks veel igaks juhuks, et kui mõnele tundub, et ma pakun välja vanade mängude tagasiulatuvalt ret-connimist või de-kanoniseerimist, või ajalooliste tekstide ümber kirjutamist, siis ei leia, et need oleks mingi lahendus.
Üldiselt, kui mõnda elementi pika sarja kaanonis üritatakse muuta, siis on selles mitmeid erinevaid viise,
ja olgu, jätkem konkreetne sari siis rahule, pakun laiema teemana välja, et mis meetodid on olemas, kui keegi soovib mõnes ajalooga sarjas muudatust teha.
* Esiteks, vanadel mängudel juhtunu tagantjärgi muutmine või vanade mängude (või selle elementide) mitte-kaanoniks kuulutamine. Mujal meedias on seda vist juhtunud, et näiteks raamatu/filmi kolmas osa on otsene järg esimesele ja tunnistab kaanonina vaid esimest osa, aga mitte teist osa. Larpikorralduses on samuti juhtunud, et kui samas maailmas tehakse teine sari, siis teine sari ei ole enam esimese sarjaga perfektses kaanonis - esimese sarja ajal juhtusid mingid sündmused, aga teine sari tunnistab neid vaid osaliselt. Niiöelda alternatiivne reaalsus.
* Teiseks, vanade sündmuste rekontekstualiseerimine. Kõik varasem on küll olnud, aga see pannakse teise konteksti. Kui ma õigesti mäletan, sobib näiteks Star Trek. Originaalses sarjas oli naiste vormiriietus miniseelik. Järgmine sari, The Next Generation, näitas, et miniseelik on lihtsalt üks vormiriietuse variantidest, ja pani taustale liikuma mõned miniseelikus mehed. Kusjuures, The Next Generation väitis, et miniseelik on alati olnud soost sõltumatu valik, lihtsalt originaalseerias juhuslikult ei näidatud mehi. Niimoodi lõi TNG originaalsarja ümber uut laiemat konteksti, mis muutis vaatenurka originaalsarjale, aga ei muutnud mitte midagi originaalsarjas endas - kõik mis seal oli, on ikka kaanon. Samuti saab vanadele larpidele järge tehes juurde mõelda fakte, mis ei tühista kusagilt otsast juba kehtivaid fakte, lihtsalt näitavad neid uues valguses.
* Kolmandaks, muudatuse tegemine järgedes, vanu osasid puutumata. Lihtsam on seda muidugi teha sarjal, kus mängud jooksevad ajaliselt lineaarselt ehk järg toimub mängusiseselt hiljem. Siis saab midagi vana puutumata otsustada, et jah, oli küll maailmas selline-ja-selline seadus, aga mängusisene ühiskond liikus edasi ja nüüd aastast 4396 enam see ei kehti. Prequel'itega on see keerulisem, sest kuidas põhjendada näiteks, et mitte-seksistlik ühiskond tulevikus muutub enam-vähem samasuguseks, aga seksistlikuks? Aga ikka tehtav piisava loomingulise korral.
Igatahes, kui ma kritiseerin mõne pika larpisarja mõnda looelementi, mis seal on ajalooliselt olnud, siis mõtlen ma ikka lahendusena kolmandat varianti, või ehk maksimaalsel juhul natuke teist, mitte aga esimest (tagasiulatuvalt olemasoleva loo kallale minemist). Kustutada kusagilt vanast tekstist ära mõned read ja overrule'da, et pole kunagi nii olnud, oleks päris vale lähenemine, ja de-kanoniseeriks varasemaid mänge. Kirjutada uus tekst, mis hetkeseisu kirjeldab, ning lükata vana tekst ajalooarhiivi, sellisena nagu see on ja kus see on ilusa lingiga kättesaadav ja kus see on täiesti kehtiv maailmakirjeldus, ainult et kehtiv mängusiseses minevikus-tulevikus, mitte mängusiseses olevikus - see on teine asi. Ühesõnaga, see, kas teatud elemendid juurida välja sarja olevikust, on vaidluse/eelistuste küsimus (mis antud sarja puhul on otsustatud, et ei juuri - edasi on mängijate valik, kas süüa või mitte), aga elementide ret-conn'imine välja minevikust ei ole teema.