Postitas Aweron 11:00 27. Jaan 2017
Lausujate kogutud lood: Vaimud ja libaelajad
Vaimud on alati olnud. Aegade alguses peale on neist lugusid räägitud. Põhiliselt on tegu kas loodusvaimudega või surnud inimeste ja loomade hingedega. Loodusvaimudel ja haldjatel on siin ilmas oma eesmärk ning nad on enamasti seotud mõne paiga, nähtuse või asjaga, mida nad hoiavad ja valvavad. Inimhinged aga siia ilma ei kuulu. Nemad peaksid peale surma teispoole rändama. Vahel kipuvad aga nad siia ilma kinni jääma. Eriti just viimasel ajal. Selle põhjuseks võib olla kas mõni needus või piinarikas surm ja kättemaksuhimu või tugev seos millegiga siit ilmast.
Pikemaks ajaks siia ilma jäänud inimvaimud ei hulgu aga alati niisama ringi vaid mitmed on leidnud endale loodusvaimudele sarnaselt ülesanded. Nende tagamõtted jäävad aga inimmõistuse jaoks arusaamatuks. Mõned lausujad arvavad, et need on vaimude omavahelised võimumängud. Teised pakuvad, et tegu on ilmakanga ümber seadmisega. Näiteks võib vaim paluda viia kolm kullakarva kivi voolavast ojast mitu päevateekonda eemal asuva vana männi alla. Miks? Vaim ei ütle.
Lausujad oskavad eksinud vaimud nende õigesse kohta tagasi saata. Õigupoolest on küll tegu rohkem sundimisega, kuna vaimul pole valikut. Mõned vaimud on selle eest tänulikud, kuid mõned saavad tigedaks ja asuvad otsemaid tagasiteele. Eriti just sellised, kellel midagi olulist pooleli jäi. Ei pea vist mainima, et niiviisi tigedaks aetud vaimud hauvad nii lausuja kui ka tema hõimu pihta kurje kättemaksuplaane. Vähemaid vaime õnnestub sageli lepitada või uuesti tagasi saata. Vägevamad vaimud end enam nii kergelt ninapidi vedada ei lase.
Kui vaimudel inimestega mingit kana kitkuda pole, suhtuvad nad neisse ükskõikselt. Küll ei jäta aga vaime ükskõikseteks inimeste veri. Eriti himustavad verd vähemad inimeste vaimud. Vägevamatele, tundub, see enam nii suurt huvi ei paku või oskavad nad seda osavamalt varjata. Vere eest on vaimud nõus inimeste heaks teeneid tegema. Vaimud on üldiselt sõnapidajad ja oma lubadusi ei murra. Ka kõige tigedamad vaimud täidavad oma lubadusi sõna sõnalt. Lihtsalt see osa, mis sõnade vahele jääb, võib vahel kogu asja pea peale keerata. Seepärast tasub vaimudega suheldes väga ettevaatlik olla, et mitte endale või lausa oma hõimule häda kaela tuua.
Kord lasi üks julm lausuja ühe oma sulase metsa puu külge hundisöödaks siduda selle eest, et ta tema õpilasest tütart vastu tolle tahtmist võttis. Sulase röökimist oli tol õhtul üle terve küla kuulda. Lausuja pidi teadma, et sellisest surmast midagi head ei tule ja nii tuligi sulane tagasi külmkingana. Lausuja oli valmis ja saatis ta kohe kärmelt teispoole nii, et suits taga. Järgmisel talvel, kui tütar metsaserval ravijoogi tarbeks juurikaid kaevas, tundis ta kuidas ihu kananahale tõusis ja justkui külm tuuleiil oleks läbi paksu kasuka puhunud. Oma jäist hingeõhku tütre suunas puhudes lohises külmking lõdisevale tütrele lähemale, kuni too sootuks külmast kangeks jäi. Sinna ta olekski jäänud, kui poleks kaasas olnud kütti, kes osavalt noole läbi külmkinga kihutas ja ta nii kauaks eemale peletas, et kangeks külmunud tütre koju suutis tassida. Iga kord, kui lausuja ta ära peletab, on külmking tee tagasi leidnud. Iga kord aina kiiremini - ju tal tee selge.
Vaimud, kes inimeste peale mingitki pidi tigedad on, käivad neid sageli kiusamas ja elujõudu imemas. Eriti kergeks saagiks on nende jaoks üksikud metsas hulkujad. Pimedas muutuvad vaimud veelgi julgemaks. Seega üksi lähevad pimedasse metsa ainult need, kellel on tõesti viimane häda või soov oma ots leida. Mitmekesigi on ilma lausujata öises metsas väga ohtlik. Öösiti on parem olla korralikult kindlustatud tares, mille lävepakud on pihlakast ja lauda ukse all kirvepea. Nii ei pääse vaimud ilma kutsumata sisse.
Nagu eelpool mainitud, peab vaime hästi kindlustatud tare. Liikvel olles on ainus käepärane vahend lausujate kaitsering. Sinna vaimud kutsumata sisse ei pääse ja kutsutud vaim on küll palju ohutum, kuid rumalamaks see neid ei tee. Üks lausuja teab rääkida, et kui ta kaitseringis ühe kodukäijaga parajasti kaupa tegi, üritas ta kätega vaimule selgeks teha, kui pikka haugi ta 5 veretilga eest tahab püüda. Vaim muidugi küsis kohe 10 tilka ja lausuja sattus selle peale hoogu ning näitas, kui pika haugi ta 10 tilga eest tahaks saada, ise märkamata, et ta käed läbi kaitseringi käisid. Kaval kodukäija oli seda muidugi oodanud ja juba olidki ta viirastuslikud sõrmed ümber lausuja südame, tõmmates ta hetkega hingetuks. Nähtavasti tahtis kodukäija lausujale ainult õpetuse anda, sest hinge jättis vaesekesele sisse aga mõistus ei olnud tal küll peale seda enam õige.
Metsas ööbides tuleb kindlasti leida selline koht, mis ei häiriks loodusvaime ega poleks keset nende pühasid paiku. Kindlasti tuleb välja panna ka öövalve, et vaimud märkamatult ligi ei saaks hiilida. Üks sõdalane teab rääkida, et öövalves kergelt tukastades ärkas vaikse inina peale ja märkas, kuidas üks luupainaja oli tukkuvale paarimehele salaja peale roomanud ning oma aukus näoga talle sügavale silma passis. Paar kiiret sahmakat mõõgaga ehmatasid vaimu eemale ja selleks ajaks sai ka lausuja jalad alla. Paarimees aga vaakus veel terve nädala surma piiril ja aina rääkis, et ta küll kisas kõigest kõrist aga mingit häält välja ei tulnud peale vaikse inina.
Kui loodusvaimude vägi paistab sõltuvat nende valitsusala vägevusest ja vanusest siis inimvaimude puhul pigem nende seosest selle ilmaga. Mida kõvemini ta selle ilma küljes on, seda rohkem võimu tal selle ilma üle on. Aja pikku kipub see side ka tugevnema, kui midagi ette ei võeta. Mõned lausujad pakuvad, et lõpuks kasvavad inimvaimud nii kõvasti selle ilma külge, et saavadki loodusvaimudeks. See seletaks ka miks vähemad inimvaimud ei suuda seda ilma mõjutada aga vägevamad midagi juba suudavad. Loodusvaimud on juba aga nii tugevalt seotud, et saavad endale soovi järgi ise kuju valida ja asju oma äranägemise järgi seada.
Kuigi vaimudel otsest hierarhiat ei paista olevat, on selge, et vähemad vaimud kuulavad vägevamate sõna. Samaväärseid vaime on nähtud nii omavahel jagelemas kui ka üksteist aitamas. Enamasti hoiavad vägevamad vaimud omaette ja teineteise maadele väga ei tiku. Pisemad võivad aga sageli liikuda kampadena ja on omavahel sõbralikumad.
Libaelajad on aga hoopis teist masti elukad. Nemad on ikkagi pigem loomad. Kas siis loomaks moondunud või moondatud inimesed või ka lihtsalt loomad, keda mõni kuri vaim takka ässitab. Varasemalt oli peamiseks libaelajaks ikka hunt ja vahel ka karu või rebane aga nüüd on need juba tont teab mis elukad. Ainult kütt, kes piisavalt nendega kokku puutub, oskab öelda, kas need kõlbavad süüa või mitte. Paljud kannavad endaga haigusi ja mõnedel on küttide juttude järgi lausa üleloomulikud võimed. Kord tulnud küla taha metsa üks karu, kes oli selgelt libakaru, sest ta teadis alati, millal teda küttima tullakse. Justkui oleks ta küttide jutte pealt kuulanud. Mitu kuud käis teine loomi murdmas enne kui kütid äraspidise keele selgeks õppisid, et karu neist aru ei saaks. Kui lõpuks karu odadega sisse piirati, lõid aga sellel silmad punaselt hõõguma ja kohutava möiratuse peale kukkusid ka kõige vapramatel küttidel ja odameestel südamed saapasäärde ning nad pagesid nagu kanakari mööda metsa laiali. Peale seda oli aga ka karu kadunud.
Afroparmpeder ru-laga