Postitas Tindome 19:39 4. Jaan 2010
Aga kas parimad lood ei olegi olemuslikult nagu päris elu? Päris elu on lihtsalt aeglasem kui lood. Juhtub seal see-eest lõpptulemusena enamasti rohkem.
(Kunagi mõtlesin, et kui keegi kirjutaks minu perekonnast paksu perekonnaromaani, siis keegi ei usuks seda, sest lugu oleks täis äärmuslikest veidrikest tegelasi, klisheelikke draamasid ja uskumatult groteskseid olukordi. Siis mõtlesin tuttavatest perekondadest. Siis sain aru, et selliseid enam-vähemgi normaalseid peresid, noh, umbes nagu Tammsaarel, ma ei tunnegi.)
Ma väidan, et kui mängust rääkida, siis ei saa enamasti oodata, kuni (algul noor) vanaisa võtab naise, nad elavad, saavad lapsi, nood saavad omakorda suureks, elavad, saavad lapsi, ja siis vanaisa sureb ja hakatakse pärandust jagama. Mäng ei ole ju seepärast veel mängijaid ahistav, et asi algabki vanaisa surmaga?
ma arvan, et kuskil siin tuleb sisse sõna "keskkond" definitsioon. See ei tähenda ju ainult liikumatut loodust ja ehitisi, ega ju ? Surnud vanaisa on ka keskkond, aga see on ühtlasi faktor, mis sunnib mängijat valima mingit reaktsiooni sellele, et tal on nüüd surnud vanaisa, kes jättis maha päranduse. Ja samas olukorras (meil on surnud vanaisa, kes jättis maha päranduse) on veel 5 lapselast, kel kõigil on oma motiivid ja huvid (loe: veel valikuid kitsendavaid faktoreid).
Kas see, et motiivid ja huvid on tegelaste elulugude näol osaliselt ette antud, on ahistav? Ma arvan, et ei ole, sest hakata aadamast ja eevast saati tühjalt lehelt (sest ka vanemate elud ju mõjutavad lapsi, ja nende vanemate omad jälle omakorda vanemaid, jne) mängima ei ole hästi võimalik ju. (Ei, ma ei taha jõuda ettekirjutatud rollid versus isekirjutatud rollid vaidluseni, sest ideaalis tehakse seda ikkagi kahepoolselt, nõnda, et nii mängija kui mängutegija saavad endale olulise sisse panna. Ja kõik on õnnelikud).
Sama definitsiooniküsimus kehtib ka valikuvariantide kohta. "Selged ja piiratud" saavad need olla vast ainult nendes raamatmängudes, mida vahepeal paar tükki ka Eestis välja tuli, ja kus "valides variandi d jätkad mängu lk-lt 25".
Elusate mängijatega ju nii ei saa teha, ja see oleks ka maru igav, isegi kui saaks.
(KEK: ma võin väga mööda panna, aga mul on jäänud mulje, et lahingus on vähemalt mõne mängustiili puhul väga tarvis käske täita ja aktiivne isevalimine võib terve grupi jaoks saatuslikuks saada? s.t. ma üldse ei mõelnud halvustada ega teravalt eristuda, ma lihtsalt mõtlesin, et ka mäng otsa käske täita võib siiralt huvitav olla, kui adrenaliin sind sama hooga kaugele kannab.)
Kui mitte teha kirega, miks siis üldse teha?!