Postitas Azurah 16:11 31. Jaan 2014
Minul on kaks korda seksismiprobleem selgelt ette tulnud. Ma ei ütle mängude ega inimeste nimesid, lihtsalt kirjeldan olukorda vaid nii detailselt, et pointi selgitada. Üldiselt oli mõlemal mängul ka muid suuri korralduslikke probleeme, samas muidu headel mängudel ei ole ka seda probleemi ette tulnud, ehk lohutab see veidi tublisid ja hakkajaid GM'e. Aga kirjutan oma loo hoiatuseks, kuhu võig IG seksismiteema viia.
Esimene neist oli lauarollimäng (kodukootud maailma ja reeglitega D&D pmst), kus aga grupp, või vähemalt domineeriv osa sellest, juhtus olema hästi rollimänguline ning sellest tulenevalt oli asi hullem. Nimelt oli mängujuht seni ainult meessoost mängijatega mänginud ja arvanud, et on sigalahe dark fantasy element kirjutada maailm äärmiselt seksistlikuks. Näiteks naised ei tohtinud isegi külanõukogust osa võtta, viimane aga võis mitteabielus naiste saatust suht vabalt otsustada ja abielus naine oli mehe võimu all. Siis aga tekkis meie grupp, kus oli lausa mitu naismängijat ja ka meesmängijaid - ja intuitiivselt - ning maailma seksistlikuse osas ette hoiatamata - mängis igaüks ikka oma soost tegelast.
Üks meesmängija aga, saades mängu jooksul aru, et maailm on seksistlik, hakkas igas mõttes naistegelastest ja -mängijatest üle sõitma, saades "loova ja rollimängulise" lähenemise eest GM'i heaksiidu nii NPC'de käitumises kui kogemuspunktides. Mängus tekkisid situatsioonid, kus naismängija (päris piiks, kusjuures) lukustati kuuri, sest polnud seaduslikult abielus; siis vabastasin mina ta sealt (tegelt ise ka suht piiks veel), me põgenesime metsa, et sealt jäädavalt lahkuda. Eelpoolmainitu hakkas meid metsas jälitama, mängujuht korraldas kahtlase valves magamajäämise (ehk viskasime vastupidavust ja feilisime isegi päris kõrge skooriga), hommikuks oli meid öö otsa jälitanud (ja vastupidavusvisetest nähtavasti vabastatud!) tüüp kohal ja sundis/veenis meid naasma (ma ei mäleta täpselt, mis värk sellega oli, et me ikkagi tagasi läksime). Külanõukogu otsustas tolle naise vägisi paari panna, minu tegelast vist selle tropi eestkoste alla jne.
Arvestagem, et tegelased olid selles maailmas kasvanud ja elanud kõik see aeg s.t ei olnud enam loogiline mängida naistegelast, kellel on täiesti suva ja kes süüdimatult teeb, mida ikkagi tahab. Ta oli selles keskkonnas üles kasvanud. (Samas piiksud, kes lähtusid ikka meie maailmast, muutusid kohe sealseteks esifeministideks). See jõuetuse- ja masendusetunne, mida ma veel liiga tugevalt immerseerunud piiksuna tundsin, meenutas lõpuks ekstreemvarianti Jane Elliotti brown-eyes-blue-eyes eksperimendi läbinute kirjeldustest. Eriti kuna see ei olnud mitte mingi väljamõeldud diskrimineerimine, vaid reaalmaailmas leiduva võimendamine.
Mängutehniliselt lõi see seksistlik maailm naismängijale penalty, mida mitte millegagi ei korvatud.
Teine lugu on üks LARP, kus ma kandideerisin valitsejaks ning mängujuht oli mulle privas kinnitanud, et mu sugu ei ole problem (oleks vastupidi öeldud, oleks loobunud ja kedagi teist mänginud - või vähemalt "valimiskampaania" teisiti üles ehitanud). Kuna aga maailmakirjeldust eriti ei olnud, mäng oli "mängijad teevad mängu" põhimõttel, siis ajaloomaiguga settingus ja "Jää ja tule laulu" kiiluvees (sest hästi palju oli sealseid mõjutusi näha) said meesoost vastaspooled teha mu soo problemiks, ülejäänud eeldasid automaatselt, et see ongi nii (eriti kuna valitsejavalimiste kuulutus sisaldas ka ju ainult meessoost nimetust) ning ma pidin hakkama mängima seksistlikus maailmas, mida ma üldse polnud tahtnud ega oodata osanud.
Kas oma sugu mängiva naise tegelase IG diskrimineerimine, lähtudes fantaasia mainstream'ist on ainult IG diskrimineerimine? Kas fantasy's peaks olema vaikiv eeldus, et maailm on patriarhaalne?
Juuniori arutelu all selgus, et osadele naistele selline asi meeldib. Ma austan nende valikuid. Isiklikult aga, olles ka isikuna mitte just stereotüüpne naine, kipun ka LARPides mängima igasugu tegelasi, kaasa arvatud väga ebastereotüüpseid ja üldse rikkuma isegi moodsa kirjanduse ja filmide mainstream'i kirjutamata sooreegleid. Seejuures "poliitkorrektsust" mina niisamuti peale suruda ma ei taha, aga kõik mängujuhid peaksid läbi mõtlema, mida nad mängus näha tahavad ja seda nii ka mängijatele enne mängu selgelt paista anda, et keegi ei saaks seda, mida ta ei taha. Isiklikult kavatsen selliseid patriarhaalseid maailmu edaspidi vältida, sest arvan, et mängijatel peaksid olema võrdsed võimalused valida, mida nad tahavad - ja ennast mõneti halba olukorda seada, on ka minu meelest põnev, aga ma eelistan mitte isikliku eluga sarnaseid probleeme. Ülalpoolses mängus näiteks valisin ka teadlikult segaverelise kahest vaenutsevast rassist ja maagiavõimetega maagivaenulikus maailmas, kuid mis tegelikult (pea ainsana) tähtsaks osutus, saite juba aru. Vastassoo mängimine LARPi, vähem lauarollika PC'na tundub enamustel inimestel märksa ebamugavam, kui oma soo. Isiklikult küll tahaks ikka enamjaolt naine olla, sest mulle meeldib mu sugu.
Teisalt, ma olen lugenud ka Alleria põgusalt mainitud Põhjamaade LARPidest, kus tahtlikult neid teemasid käsitletakse. Näiteks mingist, mis otseselt grupivägistamist läbi mängis. Või siis kodutute elu nt. See on üsnagi põnev teema, sest mõistan, et nende mängude eesmärk on just asja uurida ja tegelikult kritiseerida.
Arvamused on nagu p....augud, igaühel on oma.