Paranoia

Kuidas Paranoia töötab?

Rollimängudes mängid sa mõnd loo jaoks olulist tegelast. Situatsiooni ning sündmusi kirjeldab lõbus ja tore mängija, keda nimetatakse mängujuhiks. Ära unusta tema suhtes tekkivat tänulikkust ja imetlust välja näidata.

Loo protagonistidena võtate koos kaasmängijatega peategelaste rolli ja otsustate mida nad lahke mängujuhi poolt oma teele tekitatud probleemidega ette võtavad.

Kõik teie teadmised maailma ning situatsiooni kohta on sõltuvad mängujuhist. Mängujuht juhatab sisse mängusessiooni, kirjeldab olustikku ning mängib teel kohatud kõrvaltegelaste rolle. Kui soovid, et su tegelane midagi teeks, kirjelda mängujuhile mida teha soovid. Sinu tegevuse tulemuste üle otsutamisel kasutab ta tervet mõistust ja mängureegleid. Mõnikord veeretab ta täringuid või palub sinul seda teha. Kuna ta iga tegevuse üle otsustab, siis temast sõltub ka kogu mängu edukus või ebaedu.

Sul on ikka ilgelt vedanud! Kogu tema kõikvõimsuse ja kõigutamatu autoriteedi juures on mängujuht täiesti õiglane ja sõltumatu vahekohtunik, ja sealjuures üldse mitte väike äpust türann, kes soovib su tegelast maha tappa, kui ta tunneb, et teda ei hinnata piisavalt või et teda kiusatakse. Täna teda selle eest, innukalt ja tihti.

Oled mängija ühes loos. Mängujuht jutustab ja juhib loo või missiooni kulgu.

Kui su tegelane teeb midagi, räägi sellest mängujuhile. Ta ütleb, mis juhtub. Mõnikord tuleb tal või sul 20ne tahulist täringut (20ne) veeretada, et selgitada, mis juhtub.

Oled salamisi mutant ja salaühingu liige ning seega reetur.

Sinu kaasprobleemikütid soovivad reetureid avastada ja hukata. Süüdista teisi enne kui nemad sind süüdistavad.

Probleemide küttimine

Paranoias mängid sa probleemikütti, kes täidab Raali jaoks missioone. Missioon on lugu, episoodide jada, mida sina ja kaasmängijad mängusessiooni ajal kogete. Missioon võib võta aega mõnetunnise mängusessiooni jagu või siis kesta mitme sessiooni jagu.

Võimalik, et sa ei saagi missiooniga hakkama. Võimalik, et teised mängijad tapavad su enne ära.

Sa oled – nüüd alles hakkab möll peale – reetur. Sa oled mutant ja salaühingu liige. Kui sinu kaasprobleemikütid (teised mängijad) sellest teada saavad, siis nad lasevad su vahistada või veelgi tõenäolisemalt: lasevad su maha. Kui sa surema peaksid, tuleb sul maksta oma uue kloonkeha eest ning sellel uuel kehal võivad olla mõningad probleemid. Kõige parem viis seda vältida on üldiselt need värdjad ise enne kutuks teha.

Juhuslik tulistamine on aga rumal. Raal soovib, et sa kõigepealt hangid asitõendid sihtmärgi reeturlikkuse kohta. Muidu võidakse sind ebaõiglase hukkamise eest süüdi mõista ning võimalik, et ka selle eest hukata. Kui esitad piisavalt tõendeid, annab Raal reeturi siseturvalisusele üle või annab sulle autoriseeringu reetur hukata. See luba võib olla ka tagasiulatuv.

Asitõenditeks sobivad dokumendid, videoülesõvtted, kompromiteerivad materjalid või üsna tihti ka kooskõlaline süüdistus teistelt probleemiküttidelt. Ühise vaenlase vastu asitõendite hankimiseks või loomiseks võiksid mõelda ajutistele liitudele kaasmängijatega.

Sinu eesmärgid probleemikütina

Raal määrab probleemiküttidele mitmeid ülesandeid:

  1. Teeni Raali.
  2. Leia ja tuvasta reeturid. Kaasaarvatud (aga mitte ainult) Kommunistid, salaühingute sabotöörid ja terroristid, registreerimata mutandid, andmepiraadid, massihävitusrelvade tootjad ja infrapunase turu ärikad.
  3. Avasta ja kõrvalda korruptsioon
  4. Kõrvalda ohud mis häirivad korda ning Alfakompleksi sujuvat tööd.

Nendele ülesannetele lisaks on sinul probleemikütina veel isiklikke lisaeesmärke. Paljud neist on kõigi Alfakompleksi elanike hulgas ühised. Enamus kodanike järjestab neid järgnevalt:

  1. Püsi elus!
  2. Tõuse õiguskategoorias
  3. Saa rikkaks
  4. Edenda oma salaühingu eesmärke

Lisaks nendele standardsetele eesmärkidele võib su probleemikütt omada ka teisi, mida kaaskodanikud omada ei pruugi:

  1. (Valikuline:) Avasta ja kaitse sinuga sama mutantjõu omajaid.
  2. (Valikuline:) Leia Vana Ajaarvamise esemeid kogumise ja edasimüügi huvides.
  3. (Valikuline:) Põgene Alfakompleksist Välismaailma vabadusse
  4. (Valikuline:) Kukuta Raal (õnn kaasa!)
  5. Pane tähele, et ükski neist eesmärkidest ei eelda, et su tegelane peaks valetama, tegema salasepitsusi, tekitama asitõendeid, andma võltstunnistusi või kaasprobleemikütte ründama.

    Õiges situatsioonis võib see kõik aga eesmärkidele palju kaasa aidata.

    Paranoia mängustiilid

    Paranoiat võib mängida laias laastus kolmel erineval viisil – puhta komöödiana, hullunud naljade paraadina või siis hirmsa hämara satiirina. Mängujuhi valitud mängustiil mõjutab mõningaid mängureegleid, nagu näiteks seda kui palju tõendeid on Raalil vaja reetmise tunnistamiseks. Mängujuht ütleb stiili mängu alguses, kui see tema eesmärkidega sobitub.

    Klassikaline: Mängu varasemate trükkide poolt populaarseks tehtud kiirete lahingutega lõbus mängulaad. Probleemikütid elavad harva piisavalt kaua, et kaugele jõuda. Alfakompleks upub bürokraatiasse ja on pidevalt kollapsi äärel. "Laurel ja Hardy saavad maksuametnikena tööd kosmoselaeval Enterprise"

    Irmus: Hirm, kahtlustused, võimu ja edutamise poole pürgimine, mõned raskesti saavutatud võidud ja kohutavalt töövõimeline Alfakompleks. "Catch-22 Yossarian saab tööd Orwelli Tõe Ministeeriumis"

    Põmmutamine (öeldakse ka Liialdatud või Meeleheitlik): Popkultuuri paroodiad, multifilmifüüsika, hullunud tulevahetused iga Põrkava Pudelipruulitise pillamisel. Alfakompleks on täiesti teisejärguline. "Yosemite Sam saab tööd vabrikus, mis teeb kuvaldasid, tuumalõhkepeasid ning kristallist ükssarvikuid."

    Sinu rollileht

    Oluline sinu tegelase kohta käiv info kirjutatakse rollilehele: oskused, varustus jne.

    Paranoiat esmakordselt mängides ja ka siis, kui see talle endale parajasti sobib, annab mängujuht sulle rollilehe ilmselt ise. Sellisel juhul on seal juba ettevalmistatud roll. Need rollid on ta teinud kas ise või lasknud Kuulsatel Mängukirjutajatel teha ning sobivad igaks otstarbeks ideaalselt.

    Kui mängujuht peaks soovima, et oma probleemiküti ise valmis teed, täna teda õhinal tema lahkuse eest. Trüki välja rollileht Paranoia veebilehel. Isiklikuks otstarbeks on see alati lubatud. Muude kasutuste puhul on võimalikud hukkamised ja kustutamine.

    Kõik sinu tegelase salajane info on kantud rollilehe tagaküljele. Mängulaual võiksid mõelda rollilehele esemete asetamisele, et kaasmängijad piiluma ei satuks. Täringukarbid, reegliraamatud, kauss krõbuskitega – kõik see aitab luurajate vastu. Füüsilise vägivallaga ähvardamist me ei soovitaks.

    Kui sul on rollileht ja harilik näpus, kohtume järgmises peatükis, mis jutustabki probleemiküti loomisest.