Kui soovid, et su probleemikütt midagi teeks – kasutaks mingit oskust, mutantvõimet, mingit kindlat varustust, salaühingu kontakte jne – räägi mängujuhile, mida soovid saavutada.
Mõnikord ütleb mängujuht selle peale kohe, mis toimub. Samas võib ta veeretada sinu tegevuse tulemuse selgitamiseks ka täringuid veeretada, paluda sinul 20nest veeretada ja seda mõne sinu oskuse, mutantjõu väe või salaühingu järguga võrrelda. Veeretades veeretad oma "oskuse vastu".
Mõnikord ütleb mängujuht, mille vastu veeretad, mõnikord (oma piiritus tarkuses) ta seda ei tee. Mõnikord lubab mängujuht sul endal sobivat oskust soovitada. Või siis mitte.
Mõnikord võib mängujuht lubada Perverssuspunktide kasutamist (sellest edaspidi) et vajalikku numbrit mõjutada, ning seeläbi oma edukust suunata. Nendest parandustest, mida nimetatakse Üldiseks Perverssusmõjuriks, lähemalt edaspidi.
Reegel 1: Mängujuhil on õigus!
Reegel 2: Väldi reeglite teadmist
Probleemikütina on sinu õiguskategooria Punane. Punasest kõrgema õiguskategooria reeglite kohta teadmiste üles näitamine on reeturlus. Mängujuhiga vaidlemine on reeturlus suurel määral (vt Reegel 1).
Reegel 3: Lõbusta kõiki
Sinu kaasprobleemikütid soovivad reetureid, see tähendab sind, tappa. Korduvalt. Natuke on võimalik end perverssuspunktide abil kaitsta. Perverssust saab lõbustamise abil. Parim kaitse on mängujuhi hea tahe. Tema head tahet on võimalik tema lõbustamise abil pälvida. Teisiti sõnastades:
Üllata kaasmängijaid ning teisi mängijaid, sest vastasel korral jääb sinu karjäär lühikeseks ja frustreerivaks. Miks? Seks:
Seega on reetmine võimalik, kui teed seda meelelahutuslikult — või õigemini parandab see viimane su ðansse.
Stseen on mängu baasühik. Tüüpiliselt algab stseen sellega, et probleemikütid jõuavad missiooni käigu suhtes olulisse piirkonda. Harilikult lõppeb sellega, et kõik saavad sur- sellega, et probleemikütid lahendavad stseeni eesmärgid. Stseeni algusest ja lõpust teavitab mängujuht. Stseeni algus ja lõpp tähistub mängus mingi sündmusega.
Mängujuht võib kordamööda igal mängijal paluda hinnata milline mängija lohutuspreemia pälvima peaks. On lubatud enda poolt hääletada, aga salajast hääletamist ei ole. Sina räägid oma arvamuse kõigile valjul häälel välja. Mängujuht võib hääletuse võitjale preemia määrata, anda selle mõnele teisele mängijale või selle väljaandmisest üldse loobuda.
Stseenide näited, mis on selgelt missiooni faabula kulgemisega seotud.
Samas ei ole aga näiteks järgmised vahejuhtumid osake missiooni kulgemisest ning ei ole reeglina stseenid.
Perverssuspunktid on mängujuhi auhind teiste lõbustamise eest. Neid on võimalik teenida nii stseenide kui tavaliste vahejuhtumite käigus, sinu tegelane ei pea isegi kohal olema. Peaasi, et lõbustaksid teisi, aitaksid lugu edasi või aitaksid kaasprobleemikütti teise ilma saata — stiilselt teise ilma saata.
Mängujuht premeerib perverssusega sind isiklikult, mitte sinu tegelast. Kui sinu probleemikütt ka lõpilikult teise ilma läheb, jäävad su perverssuspunktid alles ja võid neid kasutada ka oma järgmise tegelase puhul.
Võite mängujuhiga perverssuse üle paberil arvet pidada, aga üldiselt töötab kõik paremini, kui kasutate mingeid füüsilisi tähiseid nagu näiteks õllepudelikorke või pokkeriþetoone. Erisuguste jubinate olemasolul võivad nad olla näiteks 1, 5 ja 10 punktised.
Oma vääramatult õiglase hinnangu järgi võib mängujuht sind premeerida järgmistes situatsioonides:
Kui sa stiilselt ja (enamasti) fataalselt kaasprobleemiküti reedad et täita Raali, oma salaühingu või koguni isikliku rivaalitsemise poolt seatud eesmärke. Võtmesõnaks siin on stiilselt. Iga probleemikütt saab hakkama sellega, et saadab mõne reeturi Raali rõõmuks teise ilma, aga perverssuse saamiseks tuleb seda teha värvikalt – pompoosse ja suurejoonelise eneserahulolu võtmes – ehk siis lühidalt: stiilselt.
Stiilne hukkamine eeldab enamasti seda, et teavitad oma ohvrit oma kavatsusist. Eralda oma ohver igasugusest toetusest, vii ta abitusse paanikasse, leia endale paar hõrku momenti, mille käigus ohvrile seletada – kui oled vapper, siis isegi piinlikult täpselt – mida ta tegi, et sinupoolset õiglast kohtumõistmist ja puhastustuld ära teenida ning siis hukka ta nagu oleks su ohvri näol tegu mõne marutõbise kommuga.
Kas nägemus sellest kiirendas su südametegevust? Kas su sõrmed juba tõmblevad laseripäästikul ootusärevalt? Sellisel juhul tead, mida tähendab "stiilselt".
Perverssust võib kulutada oma elusituatsiooni parandamiseks ja teiste elusituatsioonide halvendamiseks. Perverssuse eest saad osta järgnevat:
Ilmselt kulutad enamuse oma perverssusest Üldperverssusmõjuritele.
Teised (mittelõbusad) rollimängud kasutavad väga palju erinevaid mõjureid. Neid arvestatakse siis, kui selgitatakse, et mida just parajasti veeretada tarvis on.
Mittelõbusa mängu mängija: "Ma sihin oma kuulipritsi ja tulistan juhttöllmokka."
Mängujuht: "Olgu, sinu pritstõugitsaoskus on 10, +3 sihtimise eest, -2 distantsist, -4 kuulivesti eest ja kuna sa kasutad sihtimiseks sihturbotti ja vaesestatud uraanist laskemoona +4 eest siis pead veeretama... oot, mis su oskus oligi?"
Paranoias on see kõik täiesti vastupidi ja palju lihtsam. Kui mängujuht seda lubab, võid koos kaasmängijatega oma perverssust Üldperverssusmõjurile kulutada, et enda ja kaaslaste viskeid soovitud suunas mõjutada. Kui kõik punktid on kulutatud ja lõplik tegur selgitatud, hindab mängujuht veeretust üldperverssusmõjuri valguses.
Paljudel juhtudel soovid neid punkte salaja kasutada. Mõnikord, eriti väga pöördelistes punktides võib mängujuht nõuda aga avalikku teavitamist. Näiteks:
Paranoia mängija 1: "Sihin oma koonuspüssi ja tulistan reeturite juhti. Mul on vägivald 10 ja pean seega veeretama 10 või vähem."
Mängija 2: "Eksid siinkohal. Kulutan 2 perverssust Üldperverssusmõjurile, et vajalikku numbrit 8 peale langetada."
Mängija 1: "Kaabakas!"
Mängija 2: "Kolm juurde, et seda 8 pealt 5 peale langetada."
Mängija 1: "Reetmine!"
Mängija 4: "Kaks veel, et seda 3 peale viia."
Mängija 1: "Selle eest sa sööklas alles saad!"
Mängija 5: "Ma vist praegu jätan vahele."
Mängija 6: "Oi, nii heroilist tegevust tuleb toetada kuidas jaksame. [Mängija 6 teab tegelikult, et mängija 1 sihikul on kõrge salaühingu ametnik, kelle tapmine tema ülesandeks pandud on.] Ma kulutan 5 et seda 8 peale tagasi tõsta."
Mängija 1: "Tore. Mina kulutan 5, et seda 13 peale tõsta."
Mängujuht: "Sobib. Niih. 3 sinu kasuks... [Mõtleb] Sinu rikkis sihturbott lülitub hetkeks sisse ja samal hetkel libastub reetur tühja HeaElu peal. Sihturbott küsib: "Hei, mis toimus? Kas jäin millestki ilma?""
Mängija 1: "Ja hoplaa..."
Kui mängijate ühine perversssusmõjur oleks Mängija 1 edukusveeretuse näiteks 6 peale alla viinud oleks mängujuht võinud situatsiooni aga näiteks nii sobitada võinud:
Mängujuht: "Sobib. Niih. 4 sinu kahjuks... [Mõtleb] Koonuspüssi sihturbott kisendab järsku ärajoonud häälega: "Kõigile lubrikante!" Reeturi pea pöördub, kuigi ei ole võimalik, et ta teid selle maa pealt kuulis, tundub, et ta seda siiski tegi. [Mängujuht andis salaja reeturile ka hüpertaju mutatsiooni] Ta hüppab kõhuli. Veereta."
Mõistate? Perverssusmõjurid on nagu maohaavad. Vanasti arvati, et maohaavad tulevad liigsest muretsemisest. Tegelikult olid asjad risti vastupidi: Tegelikult tuli välja, et maohaavad tekitab bakter ja kõhuvalu paneb muretsema. Samamoodi töötab Paranoia teiste mängude vaevalise lahinguprotseduuri (mis hindab situatsiooni ja määrab mõjurid) ja pöörab selle mugavaks ja toredaks kohandamiseks (kõigepealt mõjur ja siis vaatame, et mis selle põhjustas)
Sinu kaasmängijad võivad küsida midagi sellist "Kui mängujuht üht komplekti perverssusmõjureid tõlgendab nii, et minu koonuspüss mulle boonuse annab, siis miks hilisemate rünnakute puhul, isegi kui perverssus minu kahjuks on, ta seda järsku enam ei tee?"
Sina, tark mängija, võid neid Paranoiale omasel viisil parandada järgmiselt:
"Kuss, muidu mängujuht lubab mul su kutuks teha."
Kulutamise piirid: Kui mängujuht lubab perverssust kulutada, võid enamasti kulutada kuni 5 punkti jagu, et mõnd veeretust mõjutada ning sul on mõjutamiseks enamasti vaid üks võimalus.
Mõnikord lubab mängujuht perverssust kulutada ainult parajasti tegutseval mängijal (see, kes parajasti veeretab). Mõnikord küsib ta ringis kõik mängijad ükshaaval üle. Kui kõik on ühe korra kulutanud või passinud, veeretab tegutsev tegelane. Tõsise kino – et mitte öelda "kaose" – puhul võib mängujuht lubada piiramatut kulutamist, nii palju kui tahad kuni kõik su punktid (või sina) on otsakorral.
Perverssuse selgitamine: Perverssust võid kulutada millal iganes soovid ja mängujuht seda lubab ja seda sõltumata sellest, kas sinu probleemikütt on parajasti kohal või mitte. Kui sinu tegelane on kohal, nõuab etikett (või mängujuht) et teeksid midagi mängusiseselt, et seda õigustada. (Müksan poolkogemata sihtijale ribidesse, -2 perverssust)
Avalik või vaikiv: Mängujuht võib paluda, et oma perverssust avalikult kasutaksite või – veidi suuremas Paranoia vaimsuses – paluda igal mängijal "+" või "-" märgike sedelile teha ja koos sellega perverssus üle anda. Need müstilised sigiilid näitavad mis suunas perverssus mängu mõjutab. Pluss näitab, et mängija edukus suureneb, ning miinus vähendab tema ðansse.