Paranoia

Paranoia reeglistik mängijatele

See siin on kokku kirjutatud Paranoia XP ja Teise Redaktsiooni reeglitest ja mingi osa siinsest reeglistikust on nagunii mu oma loodud.

Oskused ja atribuudid

Igal tegelasel on kuus põhilist oskust, kolm tegutsemise teemadel ja kolm teadmiste teemadel. Lisaks sellele kaks atribuuti.

Tegutsemine: Mänedzment, Vargsus, Vägivald
Teadmised: Bio, Kood, Raud
Atribuudid: Vägi, Ligipääs

Lisaks sellele on igal probleemikütil ka salajased oskused, mis jagunevad kolmeks: Reetlikud, Ebaharilikud, Ebaloogilised. Ühes kitsas valdkonnas võib spetsialiseeruda, selle eest saab boonuse.

Atribuute ja oskuseid mõõdetakse vahemikus 1 (halb) kuni 20 (hea), karakteri veeretamisel on oskuste miinimumiks 8 maksimumiks 16.

Tegutsemine

Mänedzment: Vägivallatu, tehnikasse mittepuutuv teiste sinust teadlike tegelastega suhtestumine. Mänedzment sisaldab veenmist, saapalakkumist, altkäemaksmist, usaldusmänge, ärarääkimist, ähvardamist, ülekuulamist, juhtimisvõimet, väljendusoskust. Peale selle käib Mänedzmendi alla teiste tegelaste hügieeni, väljanägemise või lojaalsuse kontrollimist ja parandamist. Tehnilisi teadmisi ta reeglina ei eelda.

Vargsus: Suvaline mittesõnaline püüe kedagi avastada või avastamisest hoiduda, esemeid või materjale peita või leida, kellegi tähelepanu kõrvale juhtida. Vargsuse alla käivad ka turvaseadmed ning jälgimine. Harilikult ei käi selle alla sabotaaž.

Vägivald: Füüsiline suhtlust mitte eeldav katse kedagi vigastada või tappa, esemeid hävitada või lõhkuda. Tegemist on paindliku ning väga populaarse oskusega. Vägivald sisaldab ka relvaoskusi ja lõhkamist. Vargset sabotaaži ta harilikult ei kata.

Teadmised

Bio: Bioloogilised ja orgaanilised teemad ja seadmed, muuhulgas tervis, bioloogilised relvad, tõved, narkootikumid, ravimid, esmaabi, biokeemiline teraapia, söögi valmistamine, mürgid, bakterid ja orgaanilised viirused, kloonimisprotseduurid, geneetiline manipulatsioon, ellujäämisoskus Väljas, Väljas kasvavate olendite mõistmine ja tuvastamine.

Kood: Kõik, mis on andmete või tarkvaraga seotud. Sealhulgas bottide ja seadmete programmeerimine, operatsioonisüsteemid, sideprotokollid, andmeotsing ja analüüs, pihiputkade valedetektorite programmid ja (väga kõrgetel oskustasemetel ning õiguskategooriates) ka Raali sisemised toimemehhanismid.

Raud: Mehaanilised või elektroonilised seadmed ja anorgaanilised materjalid, sealhulgas laserrelvad, turvised, lahingvestid, botid, isesõitjad ja muud sõidukid, monitorid, elektriseadmed, elektri tootmine, igat sorti insenerioskused, kloonimispaagid, tankid.

Atribuudid

Ligipääs näitab seda kuivõrd hästi on sinu kloon võimeline bürokraatias ringi ujuma. Kuivõrd ta suudab panna teisi kloone enda heaks tööle näiteks seda kuivõrd tõhusalt ta igasugust nodi suudab TJL keskustest vormidega kätte saada.

Vägi näitab klooni mutantvõime tugevust. Mida rohkem, seda uhkem.

Oskuste kontroll

Räägitakse kuulujutte, et oskuste ja atribuutide kasutamisel tehakse vise kahekümnetahulise täringuga. Kui viskad kontrollitaval atribuudil või oskusel alla vastava väärtuse või sama palju, siis oled (enamasti) edukas. Mängujuhil on õigus lisada situatsioonist tulenevaid parandusi või sinu atribuut näiteks kahe või kasvõi neljaga jagada, kui tegemist on eriti keerulise viskega. Säärased kuulujutud on reeturlikud, sest antud informatisioon ületab ilmselgelt mängijate õiguskategooriale lubatava.

Lahing

Paranoia lahingsüsteemi võtmesõnaks on Dramaatika. Dramaatika asendab seda, mida teistes süsteemides nimetatakse sõnaga Taktika. Reegleid ei ole sul teada tarvis, nad on olemas; mängujuht ütleb sulle mida sa näed, ning sina ütled mida sa teed, siis tema ütleb mis juhtub. Mängujuht on reeglina aus. Nii ongi, et tark mängija ei püüa saada taktikalist eelist, vaid mängib puhtalt dramaatilise eelise peale.

Näide:
Mängija: Tagasi vastikud reeturid! Ma hüppan üle kasti otse kuulirahesse, loopides granaate nagu mul oleks seitse kätt otse nende vastikute Reeturlike Mutantkommunistide poole; ise skandeerin: "Raal on minu sõber! Surm reeturitele! Ma ei karda valu..."
Mängujuht: "Braavo. Nii... (Veeretab üsna mitu korda kuulipilduja tämmi, ohkab) ... paistab, et sind lastakse ribadeks. (Siis veeretab granaatide jaoks, ignoreerib üsna ilmselgelt tulemusi) Samas leiavad su granaadid üsna üllatuslikult oma sihtmärgid ülesse. Tapad kõik vastased ning päästad Raali kommude ohu käest. Saad postuumselt hõbemonitori medali ning sinu järgmisele kloonile omistatakse kõrgem õiguskategooria. Palun kõikidelt kauakestvaid tormilisi ovatsioone."

Perverssus

Mängujuht annab aegajalt mängijatele tugrikuid. Tugrikuid võib kasutada käimasoleva episoodi perverssuse suurendamiseks. Näiteks kui keegi tulistab reeturit, siis võivad teised mängijad või tulistaja ise seda tegevust positiivses või negatiivses suunas mõjutada. Selleks antakse tugrik mängujuhile tagasi ning kas öeldakse või märgitakse väikesel sedelikesel kummas suunas tegevust mõjutatakse. Korraga tohib üks mängija välja käia mitte üle viie tugriku. Pärast turikute tagasiandmist arvutab mängujuht kokku üldperverssusmõjuri (ühe tugrikuga üks punkt pluss või miinuspoolele) ning üritab seda loogiliselt põhjendada. Näiteks kustub hetkeks valgus ning segab sihtimist või kuskilt kostab Raali häält ning reetur unustab hirmu tundes laseri eest põigelda.

Metamängulised reeglid

Natuke info haldamisest. Säilitamaks paranoiat ei tea keegi mida teised teevad siis kui neid näha ei ole ja paljusid asju tuleb teha varjatult. Selleks püüab mängujuht varuda lauale väikesed sedelikesed, millele on võimalik juttu kirjutada. See on vähehäiriv viis, mis võimaldab kiiret ja tõhusat suhtlust (näiteks - topin varjatult Rauno-K-ÜKS-le taskusse granaadi). Kasutage sedeleid, sedelid on teie sõbrad.

Teine reegel on "mõmisemine" see tähendab, et katad kõrvaaugud näppudega ning ümised midagi omaette. Garanteeritult ei kuule midagi, vaadata ei ole ka alati viisakas. Mõminat võib paluda ka mängija, kui tal on maha pidada paarilauseline vestlus või järelepärimine mida oleks pikk kirjutada. Viisakas oleks vältida teiste mõmisemist üle poole minuti.

Kolmas viis on mängujuht kõrvale kutsuda, siis ei ole teistel nii piinarikas, kui on pikem tegevus eraldi tarvis teha. Hea oleks vältida mängu enda poolt monopoliseerimist – teistel on igav sel ajal.

Need reeglid on siis info haldamise kohta. Tavalised sõnad peale sel teemal ka, et hoidke mänguvälised teadmised Alfakompleksi kohta võimalikult lahus oma tegelaste teadmistest. Hästi oluline on vältida kasvõi vilksamisi teiste mängijate rollilehtedele kiikamist. Ja lõpuks selline väike detail, et keerake mõnuga üksteisele käru, lihtsalt arvestage, et ärge tooge konflikte päris maailma üle. Kaasmängija on minu sõber.