Paranoia

Paranoia maailma tutvustus

Alljärgnev on väikeste lisanditega tõlgitud Troubleshooter's Handbookist. See on üsna kogu info, mis teil on mängimiseks tarvis, kes rohkem peab teadma, nendele personaalselt. Rohkem teadmine (õigemini välja näitamine et rohkem tead) on reeturlus.

Paranoia on mäng, mis toimub hiigelsuures maa-aluses varjendis, mida nimetatakse Alfakompleksiks. Alfakompleksi juhib heatahtlik, ent kahtlustav Raal, kes üritab oma kodanikke reaalsete ning väljamõeldud reeturite poolt tekitatud ohtude eest kaitsta. Sina mängid üht Raali tippagentidest. Otsid, paljastad, ning hävitad Raali vaenlasi.

Probleem on selles - keda usaldada? Isegi sinu kaasagendid võivad olla reeturid. Keegi ei ole kahtlustest vaba. Isegi sina!

Ja tegelikult - ka sinul on saladusi mida peita. Ohtlikke saladusi, mis võivad sulle tuua reetmissüüdistuse.

Ole valvel!
Ära usalda kedagi!
Hoia laser ligi!
Raal on sinu sõber!

Alfakompleks

Alfakompleks on tohutu maa-alune linn, mis on muust maailmast kaitseotstarbel eraldatud. Alfakompleks on sõjas. Ta on olnud seda kogu ülestäheldatud ajaloo vältel. Õhus on alaline invasioonioht. Vaenlaseks on Kommud. Alfakompleksis on neid, kes abistavad kommusid, ning nad tuleb välja juurida ning hävitada. Näiteks võivad mutandid kommusid abistada ning seega on kõik mutandid reeturid. On salaühinguid. Salaühingud ei ole ametlikud ning seega on nad reetlikud nagu on ka kõik nende liikmed.

Kogu kodanike teadmispagas pärineb Raalilt - Alfakompleksi targalt ja tasakaalukalt juhilt. On ka legende ning kuulujutte, mis ametlike Raali õpetustega vastuollu lähevad. (Legendide ning kuulujuttude jutustamine on muidugimõista reeturlus)

Alfakompleks jaguneb erinevateks sektoriteks, mille vahel toimuvat liikumist kontrollitakse hoolega. Iga sektori nimi koosneb kolmest suurtähest ning iga klooni nimi lõppeb selle sektori koodiga, kust ta pärit on.

Õiguskategooria

Iga Alfakompleksi elaniku jaoks on määratud tema õiguskategooria. Sinu õiguskategooria on Punane. Sinust allpool on pesemata massid, töölised ning muude vähenõudvate ülesannete täitjad. Nende õiguskategooria on Infrapunane. Sina olid ka infrapunane, aga siis sa andsid Raalile üles ühe reeturi, Raal ülendas sind selle õilsa teo eest.

Õiguskategooriad vastavad elektromagnetlainetuse spektrile: sinust kõrgemal on Oranz, Kollane, Roheline, Sinine, Indigo, Violetne ning Ultravioletne, mis on kõrgeim staatus.

Kõigilt Alfakompleksi kodanikelt nõutakse oma õiguskategooriale vastavasse värvi rõivastumist. Infrapunased kodanikud kannavad musta ning käivad kuulujutud et Ultravioletsed kodanikud (Kõneldakse, et tegemist on Kõrgprogrammeerijatega ) riietuvad valgesse. Sina aga näiteks ei ole näinud ühtki valget kandvat inimest, üldiselt ei ole sa turvaseaduste tõttu näinud ka ühtki valget seina ega valget seadet. Valge on ainult plinkivate päevavalguslampide valgus Alfakompleksi laes.

Kogu transport ja liikumine piiratakse õiguskategooriate värvidega ja kogu kompleks on jagatud värvitud sektoriteks, mis on ligipääsetavad vaid õiget värvi kodanike jaoks.

Madalama õiguskategooria kodanikelt nõutakse alatist kuuletumist kõrgema õiguskategooria kodanikele. Suutmatus seda teha on reetmine. Ka informatsiooni jagatakse vastavalt vajadusele. Teatud informatsioon on kättesaadav vaid kõrge õiguskategooria kloonidele ning Raali loata säärase informatsiooni madalama kategooria kodanikule edasiandmine on reetmine.

Kloonid

Sõbralik Raal valmistab iga kodaniku kuues eksemplaris – niinimetatud kuuspakk. See aitab kodankke õnnetusjuhtumite ning reetmiste korral lihtsasti asendada. Kui üks kloon peaks surema, siis tuuakse mängu järgmine. Vastavalt kodukeskuse kaugusele võib see pärast Raali informeerimist aega võtta viieteistkümnest minutist kuni mõne tunnini. Võib-olla tundub imelik, et identsetel kaksikutel on kõik sama moodi, aga lihtsuse huvides teeme nii, et on. Samuti võib tunduda veider, et Raal ei arva, et geneetiliselt identsetel kaksikutel kellest üks on mutatsiooni eest hukatud, peaks teistel samuti sama mutatsioon esineda. Nii see aga on ning Raal usub kindlameelselt, et keegi ei ole Reetur, kuni seda on tõestatud, ning mingit alust ei ole arvata, et kui üks kloonipere liige on kasutanud mutantvõimeid, siis peaks hukkama ka ülejäänud. Põhjuseta kellegi tapmine on Raali silmis loomulikult kuritegu. (Üldiselt on nõme ka teise mängija karakter kohe saabudes maha nottida ning sellele võib järgneda kättemaks nii mängijatelt kui mängujuhilt.) Asenduskloon võib kohale tulla nii oma töökohalt või missioonikeskuse jälgimistoast, kust ta missiooni kulgu jälginud on. Asenduskloon on briifitud ning talle on Raal mõnikord tutvustanud ka hetkeseisu.

Iga klooni nimi koosneb neljast komponendiks. Esimene on niiöelda klooni eesnimi; teine osa suurtäht, mis tähistab õigusklassi algustähte; sellele järgneb kolmetäheline klooni päritolusektori tähis ning sellele klooni järjekorranumber. Näiteks Reet-U-RLK-3 või Ilge-P-ULL-6.

Teenusametid

Iga vähemalt Punase õiguskategooria kodanik kuulub mõnda teenusametisse: Siseturvalisuse; Tehnoteenuste; Hoonestuse Arengu ja Planeerimise ja Ajupesu; Relvajõudude; Tootmise, Logistika ja Jaotuse; Elektriteenuste; Arenduse ja Disaini või Keskprotsessori ametkonda. Igal grupil on oma vastutusala.

Siseturvalisus jälgib, et Alfakompleksis valitseks rahu ja kord. Siseturvalisuse madalama astme agendid patrullivad koridorides ning ruumides ning mõnikord räägitakse, et nad esinevad ka teiste teenusametite liikmetena, et reeturlust paremini avastada. Siseturvalisus ei saa kuigi hästi läbi relvajõududega.

Tehnoteenused parandavad ja hooldavad kõike, mis Alfakompleksis töötab ja liigub – nad on väga vajalikud.

Hoonestuse Arengu ja Planeerimise ja Ajupesu osakond tegeleb kloonide eluruumide probleemidega ning ühtlasi televisiooni, meelelahutuse ja muu massikommunikatsiooniga.

Relvajõud kaitsevad Alfakompleksi kommude eest. Kes kommud on, on ühel õigel kloonil parem mitte teada. Kommud on pahad ja tahavad Alfakompleksi igal viisil hävitada. Relvajõud ei luba seda.

Tootmise, Logistika ja Jaotuse osakond tegeleb tehaste haldamise, toodangu transpodi ning laialijagamisega. Kõik, mis Alfakompleksi tehastes toodetakse liigub läbi selle ameti.

Elektriteenused konkureerivad Tehnoteenustega, ent on spetsialiseerunud reaktorite ning elektrijaotusvõrkude arendamisele. Nad on seega Raalile väga tarvilikud.

Arenduse ja Disaini osakond loob Raali tarbeks uut tehnoloogiat ning täiustab olemasolevat. Paljud õnnestunud uuendused Alfakompleksis valmivad Arenduse ja Disaini teenusametis. (Ohtlike) kuulujuttude kohaselt on seal ka paljud ebaõnnestunud või suisa ohtlikud seadmed.

Keskprotsessor tegeleb kõikide teiste ametite haldamise ning büroktraatiaga. Keskprotsessori teenusamet hoolitseb, et kõik teised ametid töötaksid tõrgeteta ja Raali huvides.

Probleemikütid

Sina oled Sõbraliku Raali probleemikütt. Tegemist on elitaarse grupiga, millesse kuuluvad kodanikud üle kõikide teenusgruppide. Probleemikütid lähevad, kuhu Raal juhatab, ning kütivad misiganes probleeme, mida Raalil küttida tarvis. Probleemikütiks olemine on üks ohtlikumaid ülesandeid, mida klooni hooleks usaldatakse, samas on see ka üks väheseid võimalusi kodanikul kiiret karjääri teha. Kui sul veab ning teenid Sõbralikku Raali hästi, siis võid ühel päeval unistada isegi Kõrgprogrammeerijatega ühinemisest. Pead siiski olema ettevaatlik ning arvestama, et reeturid on kõikjal, ning Probleemikküti elu ohtuderohke.

Salaühingud

On võimalik, et kuulud salaühingusse. See võib olla väga põnev. See võib olla samuti ka väga ohtlik, sest salaühingusse kuulumine on reetmine ja karistatav surmaga. Samas võib salaühing sind aidata ning anda sulle erivarustust ning informatsiooni.

Ka teised kloonid võivad olla salaühingute liikmed. Mõned neist teistest salaühingutest võivad olla sinu salaühingu vihased vaenlased. See võib kõik väga salapäraseks kujuneda. Sul võib olla palju salavaenlasi. Ka see võib olla väga ohtlik.

Mutatsioonid

Sul on ka mutandivõime. Sellest võib palju kasu tulla. See võib samuti väga ohtlik olla, sest mutandivõime omamine on reeturlus. Samas võib mutandivõime anda sulle eelise ellujäämisel, kui püüad oma salaühingus laineid lüüa ning samuti Raali paremal teenimisel.

Kõik mutatsioonid tuleb registreerida Raali juures. Mutandid tähistatakse kollase paelaga ning nende elu on palju raskem, sest nad on ju peaaegu reeturid. Registreeritud mutandid kipuvad miskipärast kõiges süüdi jääma. Mutandi tunnuseks on kollane pael, mida kantakse rõivaste peal. Kollase õiguskategooria kloonid kannavad kollase paela asemel kaht musta paralleelset paela.

Reeturid

Mutandid ning salaühingute liikmed on reeturid. Kõik head kodanikud peaksid reeturid Raalile üles andma. Sa oled mutant ning salaühingu liige. Head kodanikud annavad su hea meelega Raalile üles. Tänu Raalile ümbritsevad sind tihti head kodanikud.

Raal

Raal on sinu sõber! Raal soovib, et sa oleksid õnnelik. Kui sa ei ole õnnelik siis võib Raal sind kasutada reaktorivarjestusena. Raal on hull. Raal on rõõmus. Raal aitab sinul õnnelik olla. See ajab ka sinu hulluks.

Elu alfakompleksis

Elu alfakompleksis on lõbus. Raal ütleb nii ja Raal on sinu sõber. Reeturite väljajuurimine teeb sind õnnelikuks. Raal ütleb nii – kuidas saaksidki Raalis kahelda?

Probleemikkütt on lõbus olla. Raal ütleb sulle nii. Muidugi on Raalil õigus.

Probleemikütid saavad relvast pihta, noaga selga, lähevad põlema, saavad klambriga pihta, kägarduvad, mürgituvad, lendavad juppeks ja mõnikord hukatakse nad kogemata. See on nii lõbus, et paljud Probleemikütid on hullud. Sa töötad päris paljude Probleemiküttidega. Kõigil neil on laserid.

Kas sul ei ole hea meel, et sul on laser? Kas see ei ole mitte lõbus?

Alfakompleksis on palju reetureid. Alfakompleksis on palju rõõmsaid kodanikke. Enamus õnnelikest kodanikest on hullud. On raske öelda kumb on ohtlikum – kas reeturid või kodanikud. Igaks juhuks jälgi neid mõlemaid.

Probleemiküti elu on täis üllatusi.

Elukorraldusest ning toidust

Kloonid elavad suurtes ühisruumides. Privaatsus on vähemasti esimeste õiguskategooriate kloonidele midagi haruldast. Magamine toimub suurtes magamisruumides, söömine sööklas, töö ühiselt suurtes tehaseruumides, on suured ühistualetid ning pesuruumid ning ka meelelahutustoad, milles võib kuulata muusikat ning vaadata televisiooni poolt pakutavat.

Kõrgemate õiguskategooriate kloonid võivad nautida ruumide jagamist vähema hulga kloonidega ning liiguvad (reeturlikud) kuulujutud ka luksuslikest valgetest apartementidest isiklike teenindusrobotitega.

Ühest kohast teise saamiseks kasutatakse kas metrootransporti või erinevaid transbotte.

Suuremate liikluskoridoride ääres on võimalik siseneda pihiputkadesse, milles on võimalik Sõbraliku Raaliga vestelda, kui on kahtlusi, et keegi on reetur või kui sul endal tuleb tunne, et peaks patte üles tunnistama. Raal on väga sõbralik ning huvitatud igasugusest informatsioonist reeturite kohta.

Toit on Alfakompleksis küllaltki mõnus, Külm Lõbu ning Kuum Lõbu on kaks populaarset mittealkohoolset jooki. Joogiautomaadid väljastavad ka Hüplikku Pudelipruulitist ning vett.

Toidu Tao Line on populaarne sööklates pakutav valkudest koosnev toit. Kõrgemate õiguskategooriate kloonid naudivad ka magusainetest pakatavaid KOMM-e (Komm On Mõnusasti Magus) ning hõrke PRAADe (Parajasti Röstitud Alati Ahvatlev Desoksüribonukleiinplönn).

Et tagada kodanike rõõmus meel on võimalik toitlustuskohtadest saada ka Rõõmutablette ning Lustipille, mis aitavad kloonidel täita oma õnnelikkuskohustust.

Milline on ühe infrapunase kodaniku päev? Ärkamine, veidi vaba aega söömiseks või meelelahutuseks, sõit transbotis, töö – näiteks toiduvaatidel, lõunaaeg, töö jätk või mõni vabatahtlik töö õhtuni, transbott tagasi resideerumisaladesse, tekib taas vaba aeg, mil võib vaadata Teela-O-MLY – tuntud telekodaniku, igapäevaseid seiklusi ning vestelda kaaskloonidega niisama sundimatult puhketoas. Seejärel läheb kuulekas kloon magama, et olla puhanud ning et järgmisel päeval taas õnnelikult Sõbralikku Raali teenida.

Botid

Botid on Sõbraliku Raali teenistuses olevad seadmed. Botte takistab inimeste vastu pööramast Asimovi kiip. Asimovi kiibis on talletatud Viis robotika põhiseadust, mis on modifitseeritud harilikust kolmest tuues sisse prioriteetsema Raali kaitse ning temale kuuletumise. Kõneldakse kuulujutte rikkiste Asimovi kiipidega bottidest, aga säärased kuulujutud on reetlikud.

Bottide põhitüübid on Korisbot, Transbot, Sõdibot, Medibot ning Jackbot. Korisbotid hoolitsevad selle eest, et Alfakompleks püsiks puhas; Tsansbotid (lendavaid transbotte kutsutakse Lendabottideks) veavad inimesi ja kaupu ühest kohast teise; Sõdibottide külge käib lahingvarustus ning nemad on Relvajõudude teenistuses ning väga ohtlikud; Medibot suudab parandada katkisi kloone ning neid mõnikord peaaegu surmasuust tagasi tuua Jackbot on roomikutega bott, mille ülemine osa käib ringi ning on peaaegu inimkujuline kahe haaratsi ning sensoritega. Jackbotte kasutatakse kloonide asendamisel raskete ja väheohtlike tööde juures.

Botid on väga kallid ning käivad kuulujutud (reeturlikud), et Raal riskib pigem kümne klooni kui ühe boti hävitamisega.

Bottidel ei ole õiguskategooriaid, nad kuulavad eeskätt raali ning seejärel volitatud kloonide käske. Ülesannete täitmisel võib raal anda mõnele kloonile mõne boti ja tema juhtimiskoodid.

Ülesanded

Probleemiküttide põhiliseks tööks on Raali heaks missioonide täitmine. Probleemiküttide elu on üsna rutiinivaba, sest Raal annab neile väga erinevaid ja rutiinivabasid ülesandeid. See teeb probleemikütid väga rõõmsaks. Ülesanded algavad missiooniteatisega, millele tuleb koheselt reageerida (teatisele mittereageerimine on reetmine), minnes mainitud briifingukeskusse. Briifingul tutvustatakse ülesandeid, ohtusid, (kui neid on,) ning jagatakse välja rühmarollid. Eeskätt rühmajuhi kohustus. Rühmajuht saab oma kohustuse täitmise ajaks kõrgema õiguskategooria ning temale peab ülesande täitmisel kuuletuda. Lisaks sellele võib raal jagada teisigi rolle, mida nimetatakse kohustuslikeks vabatahtlikeks lisakohusteks nagu näiteks tehnikaohvitser, moraaliohvitser, hügieeniohvitser, sideohvitser. Pärast briifingut tuleb minna Tootmise, Logistika ja Jaotuse osakonda ning tuua ära missiooni jaoks määratud varustus. Raal hoolitseb, et probleemiküttidel oleks alati missiooni jaoks sobiv varustus. Seejärel võib vabatahtlikult katsetada Arenduse & Disani (AD) poolt loodavat uut tehnoloogiat. Uus tehnoloogia aitab reeturitega paremini võidelda ning on ohutu ja turvaline katsetada. Raal ütleb nii ja pealegi ta ei ohustaks oma agente. Siis järgneb missioon, kus tuleb olla valvas. Missioonile järgneb ellujäänutele missiooni kokkuvõte briifingukeskuses, kus Raal või tema esindaja küsitleb üksikasjaliselt missioonil toimunu üle. Tuleb täita vorme, ning kanda vastutust hävitatud raali vara eest. Kui missioon on edukas võib Raal probleemikütte tasustada õiguskategooria tõstmisega, krediitide või muude meenetega. Ka võib Raal reetureid karistada trahvide, õiguskategooria langetamise või reetmise korral ka hukkamisega. Probleemiküti elu on lihtne ja rõõmus. Raal ütleb nii.

Mängunäide

Teeme ühe mängunäite ka, umbes nii kuuleks mängu pealt reeturlik salakuulaja.

Taust: Irve on mängujuht, istub laua otsas. Erik, Greg, Ken ja Lori mängivad uute Raali agentide rolli, kellele on antud ülesandeks külastada müütilist Välismaailma, et uurida välja mis juhtus ühe teise agentide grupiga. Nad on just väljunud hästivalvatavast turvauksest päevavalgusse.

Irve (mängujuht): (Vaatab oma märkmeid ja sodib mingi kaardi ruudulisele paberile) Nonii, see on siis väike joonis sellest, mida te enda ees näete, kui olete turvauksest väljunud. Ümber teie on kõik võrreldamatult kummaline - igal pool mingit rohelist jama, kõik ilma ilmselge funktsioonita, pikad pruunid postid, millel veelgi rohkem rohelist sodi küljes...

Ken: Hm, need on vist puud.

Irve: Nii, meie, agendid, oleme vist varem päris palju puid näinud, mis?

Ken: Okei, saan aru.

Irve: Ja veel üks veider asi. Lage ei ole. Kordan: Lage ei ole.

Erik: Uhhh! Lage pole?!?

Irve: Täpselt. Mida probleemikütid nüüd teevad?

Erik: Karjatan, haaran ukseservast ning püüan end tagasi läbi ukse suruda.

Greg: Mina teen märkmeid. (Teistele teadmata on Greg Siseturva spioon ning märkmeid tehakse uute agentide kahtlase käitumise kohta)

Lori: Ma aitan Erikul ukse vahele pugeda.

Ken: Mina tõmban välja oma laseri ning püüan pädev välja näha. (Keni salajane ülesanne on Greg mõrvata. Keni tegelase salaühing, Death Leopard on Siseturva agendi isiksuse avastanud ja soovib teda kõrvaldada)

Irve: Väga hea. Erik ja Lori, seal ukse peal on neli päris karmi Turvaohvitseri kellel on üsna karmid laskerelvad. Nad takistavad teie teed Alfakompleksi koridoridesse. Ken, kas sa sihid oma laseriga kedagi kindlat?

Ken: Ei. Lihtsalt juhuks, kui keegi puudest... eh, rohelistest asjadest, peaks välja tulema.

Irve: Okei, Erik? Lori? Need valvurid?

Erik: Ma rahunen suht ruttu.

Lori: Mina ka, tõmbun eemale.

Erik: Minagi.

Irve: Suurepärane. Uks sulgub kiiresti väikese susina ja klõpsatuse saatel.

Greg: Kuulge, agendid. Meil on Raali ees kohus täita ja te häbistate iseendid.

Erik: Annan au ning rooman siis käpakil mööda rada edasi.

Ken: Roomad?

Erik: Muidugi! Mul on parem kui ma põrandale lähemal olen. (Vaatab käte peale) Siin on ilgelt räpane. Kas Korisbotid siia kunagi ei jõuagi?

Greg: Häbiväärne.

Ken: Eri, kui su tegelane sureb, kas ma ta binokli endale saan?

Irve: Huvitav, et te just binoklit mainisite. Midagi läheneb üsna kiiresti ülevalt. Selle pruuni ja rohelise värgi kohalt. See meenutab natuke transbotti, aga on tunduvalt kiirem. Lendab.

Erik: Lendab?

Irve: Jah.

Lori: Mul on halb tunne.

Irve: Veel hullem on see, et teid jälgib mingisugune väike pruun olend pika pruuni sabaga, ta on selle pruuni ja rohelise asja peal.

Erik: Appi! Tulnukas.

Irve: Väga loogiline hüpotees. Ta hoiab väikest pruuni ovaalset objekti, mis võib vabalt olla sideseadeldis.

Ken: Ma tulistan talle laseriga, mis, nagu ma juba varem väga kavalasti mainisin, on juba laskevalmis.

Lori: Vaatan suure aukartusega sinu tarkuse peale...

Ja nii hävitabki grupp kiiresti ühe orava. Mis agentidest edasi saab võite vabalt ise välja mõelda.

Märkused stiili kohta

Toon: Paranoia toon on pigem koomilisem ning satiirilisem kui harilikult harjunud oleme. Enamus teisi mänge on mõeldud melodramaatilistena, mõnikord isegi sellisel määral, et kogu lust ja rõõm ununeb. Tõlge: Paranoia on lõbus, teised mängud ei ole lõbusad, mängi Paranoiat.

Dramaatilised konfliktid: Paranoia konfliktid tekivad nii mängijate, kui mängujuhi poolt esitatud tegelaste vahel. Ei ole midagi ohtlikumat, kui teise mängija poolt põhjustatud oht. Tõlge: Kui sa arvad, et mängujuht on su tegelasele ohtlik, siis pead üle elama ka teised mängijad.

Kangelaste surelikkus: Karakteri surmasaamise võimalus on muudes rollimängudes üks suur takistaja. Toreda alter ego tapmine on trauma ja samas ka kunstiteose hävitamine, millesse on investeeritud palju aega, kujutlusvõimet ning uue veeretamine on suht tüütu. Paranoias on su tegelasel kuus identset koopiat, või noh, peaaegu identset. Kui sured liitub uus kloon kambaga üsna pea. Sul on võimalus olla nii seiklusjanuline kui heroiline. Peategelased surevad nagu kärbsed. Probleemiküti elu on väga põnev. Paljud probleemikütid surevad põnevusse.

Kas see pole mitte erinev teistest seiklustest? Kas see pole mitte lõbus? Raal ütleb, et on; kõik usaldavad Raali.


Selline ongi siis lühike kokkuvõte Paranoiast. Meeldivat mängu. Raal on sinu sõber!